Τετάρτη, 9 Ιουνίου 2010

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΧΡΕΟΚΟΠΟΥΜΕ

Το 1/3 του συνολικού δημόσιου χρέους, περί τα 90 δισ. ευρώ, έχει ήδη "μαζέψει" η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέσω του προγράμματος αποδοχής ελληνικών ομολόγων ως collateral για τη χρηματοδότηση ελληνικών αλλά και άλλων ευρωπαϊκών τραπεζών. Γίνεται πλέον εμφανές -αν συνυπολογιστεί ότι άλλα τόσα έχουν στα χέρια τους άλλοι ευρωπαϊκοί φορείς, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία- ότι η πλειονότητα των πιστωτών της χώρας έχει ευρωπαϊκή ταυτότητα και βρίσκεται έξω από τη σφαίρα των επιδιώξεων των αγγλο-αμερικανικών επιθέσεων, που πιέζουν εδώ και έξι μήνες είτε για τεχνικό default (χρεοκοπία) μέσω του μηχανισμού των CDS, είτε για πραγματική χρεοκοπία και αναδιάρθρωση του χρέους. Μια τέτοια εξέλιξη θα πλούτιζε περαιτέρω τα funds του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης, θα τίναζε όμως στον αέρα το τραπεζικό σύστημα της Ευρωζώνης.

Συμπέρασμα: Κανείς δεν αυτοκτονεί και πολύ περισσότερο οι ευρωπαϊκές τράπεζες.
Η στρατηγική που έχει επιλεγεί είναι να χρηματοδοτηθούν με τα 110 δισ. στο 100% οι δανειακές ανάγκες του ελληνικού Δημοσίου την προσεχή τριετία και η παράλληλη δημοσιονομική εξυγίανση να οδηγήσει σε δημιουργία κάποιων γλίσχρων πλεονασμάτων, που μαζί με την επικείμενη αναθεώρηση του ΑΕΠ θα οδηγήσουν σε μικρή υποχώρηση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ μετά την τριετία.

Ισχνές αποκρατικοποιήσεις

Μια έκθεση ιδεών, η οποία κανονικά θα έπρεπε να έχει παρουσιαστεί από τον Οκτώβριο, επικυρώθηκε ως πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο εν μέσω αντεγκλήσεων για το ποιος θα έχει το πάνω χέρι στη σχετική διαδικασία. Η αναγκαιότητα ενιαίου κέντρου είναι εμφανής (όπως η Διυπουργική Αποκρατικοποιήσεων της 10ετίας του '90), όμως το μείζον είναι πως χωρίς χρονοδιάγραμμα και φιλόδοξους εισπρακτικούς στόχους (το 1 δισ. ετησίως του μνημονίου είναι για... ιδεολογικούς λόγους) χάνεται μια μεγάλη ευκαιρία, πλευρές της οποίας έχουμε παρουσιάσει από τη στήλη αυτή σε πολλά άρθρα. Δειλά, αλλά αόριστα βήματα γίνονται προς την κατεύθυνση των παραχωρήσεων εκμετάλλευσης, χωρίς όμως κανένα στόχο οικονομικό και χρονικό.

Πλην, δε, των καζίνων, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις δεν έχουμε να κάνουμε με αποκρατικοποιήσεις αλλά με πώληση μετοχών (μειοψηφικών μεριδίων) κρατικών επιχειρήσεων.

"Ξεπούλημα" επιχειρήσεων;

Και ενώ για προφανείς λόγους το ενδεχόμενο χρεοκοπίας ή αναδιάρθρωσης απομακρύνεται, η προοπτική απαξίωσης των ελληνικών επιχειρήσεων είναι παρούσα. Ηδη σε πρόσφατη συνάντηση εκπροσώπου της ΕΚΤ ετέθη το θέμα πώς θα αντιδρούσαν οι ελληνικές τράπεζες αν περιοριστεί η στήριξη. Ανεξαρτήτως των όσων συζητήθηκαν στην εν λόγω συνάντηση, είναι σίγουρο πως η κρατικοποίηση ή η εξαγορά ή η συγχώνευση θα είναι το όχι και τόσο μακρινό μέλλον για τις ελληνικές τράπεζες, εάν οι βασικοί τους μέτοχοι δεν αποφασίσουν να προχωρήσουν σχετικά γρήγορα σε αυξήσεις κεφαλαίου και να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Το ίδιο ισχύει και για κάμποσες, εμπορικές κυρίως, επιχειρήσεις.


Διαβάστε περισσότερα...

Παρασκευή, 4 Ιουνίου 2010

"Μπιρ παρά" η δημόσια περιουσία

Σε εκκαθάριση κράτους εν λειτουργία παραπέμπει το πρόγραμμα γενικευμένης εκποίησης της δημόσιας περιουσίας (μερικής, υπό όρους ή πλήρους) που αποφάσισε χθες το άτυπο υπουργικό συμβούλιο. Σιδηροδρομικές υπηρεσίες, αποχέτευση, αυτοκινητόδρομοι, καζίνα, ενέργεια, ακίνητη περιουσία, ακόμη και αγαθά όπως το... νερό (!) συνιστούν το νέο “σετ ασημικών” που ξεπουλιέται και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα ακολουθήσουν και άλλα πακέτα σε δόσεις (όπως π.χ. η ΛΑΡΚΟ, για την οποία δεν ανακοινώθηκε κάτι συγκεκριμένο χθες).

Όμως, τίθεται και ζήτημα έναντι ποίου τιμήματος θα γίνει η εκποίηση, δεδομένης της κακής κατάστασης των δημοσίων οικονομικών, της υποβάθμισης της χώρας από τους οίκους αξιολόγησης ή την κακή πορεία του Χρηματιστηρίου.

Το επόμενο κύμα ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πώληση του 23% της ΕΥΑΘ, του 10% της ΕΥΔΑΠ, του 39% των ΕΛΤΑ, πλήρη εκποίηση των καζίνων, ενδεχόμενη πώληση ποσοστού της ΔΕΣΦΑ ώστε να διατηρήσει το Δημόσιο τουλάχιστον το 51%, συμβάσεις παραχώρησης της Εγνατίας, των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής και των οδικών αξόνων Κρήτης, των εμπορευματικών Κέντρων ΟΣΕ στο Θριάσιο και τη Θεσσαλονίκη, εκχώρηση της ακίνητης περιουσίας είτε με απευθείας πώληση είτε με συμβάσεις παραχώρησης και δημιουργία εταιρίας συμμετοχών με συμμετοχές του Δημοσίου που θα αφορούν ακόμη και τη ΔΕΗ ή τον ΟΤΕ.

Η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί θα προβλέπει κατά περίπτωση πώληση, συμβάσεις παραχώρησης, στρατηγικό επενδυτή, μετοχοποίηση μέσω χρηματιστηρίου ή εταιρείες συμμετοχών, ενώ το Δημόσιο να κρατά αλλού απόλυτη πλειοψηφία (πάνω από 51%), ισχυρή μειοψηφία (πάνω από 34%) ποσοστό μικρότερο του 34% ή και πλήρη ιδιωτικοποίηση.

Σχετικές ανακοινώσεις έκανε στο υπουργείο Οικονομικών ο Γ. Παπακωνσταντίου παρουσία των συναρμόδιων υπουργών Υποδομών Δ. Ρέππα, Ενέργειας Τ. Μπιρμπίλη, Πολιτισμού Π. Γερουλάνου, του υφυπουργού Οικονομικών Φ. Σαχινίδη και του ειδικού γραμματέα αποκρατικοποιήσεων Γ. Χριστοδουλάκη, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση θα ακολουθήσει το εξής σχέδιο:
1. ΟΣΕ: Κλείσιμο ζημιογόνων δρομολογίων, αξιολόγηση του συνόλου των εργαζομένων και μετατάξεις πλεονάζοντος προσωπικού, πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή και εκχώρηση του management, συμβάσεις παραχώρησης Θριασίου Πεδίου και Θεσσαλονίκης και εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρεία ειδικού σκοπού για την ανάπτυξή τους μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
2. Λιμάνια: Δημιουργία εταιρειών ειδικού σκοπού, στις οποίες θα περιέλθουν οι Οργανισμοί Λιμένων της χώρας, ανάπτυξη σε συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους και είσοδος στο Χρηματιστήριο με διατήρηση τουλάχιστον του 51%.
3. Αεροδρόμια: Για τον διεθνή αερολιμένα "Ελ. Βενιζέλος", προωθείται χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και εξετάζεται ενδεχόμενη εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου (55%) σε εταιρεία συμμετοχών ή και στο χρηματιστήριο.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η υπαγωγή τους στην ομπρέλα καινούργιας εταιρείας ή εταιρειών με εισαγωγή στο Χ.Α. και επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης με στρατηγικούς επενδυτές.
4. ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ: Τα πάγια παραμένουν στο Δημόσιο. Προβλέπεται πλήρης διαχωρισμός δικτύου και πακέτα πώλησης 23% για την ΕΥΑΘ και 10% για την ΕΥΔΑΠ.
5. Ενέργεια: Θα διαχωριστούν ΔΕΠΑ (όπου το Δημόσιο κατέχει το 65% και η ΔΕΗ option για το 30% του Ελληνικού Δημοσίου) και ΔΕΣΦΑ, αλλά στην τελευταία θα διατηρηθεί τουλάχιστον το 51%.
6. ΔΕΗ: Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 51%. Δεν προβλέπεται πώληση ποσοστού. Θα διατηρηθεί η πλειοψηφία του Ελληνικού Δημοσίου στο ΔΕΣΜΗΕ και έως το τέλος του έτους θα έχει ανοίξει η λιανική και χονδρική αγορά.
7. Για τα ΕΛΠΕ προβλέπεται η διατήρηση της υφιστάμενης στρατηγικής συμμετοχής.
8. Τηλεπικοινωνίες: Στα ΕΛΤΑ προβλέπεται πώληση 39% ώστε το Δημόσιο να διατηρήσει το 51%. Στον ΟΤΕ, προς το παρόν, διατηρείται η υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή και το θέμα θα επανεξεταστεί μετά τη γενική συνέλευση των μετόχων, στην οποία θα αντικατασταθεί και ο Π. Βουρλούμης, όπως επιβεβαίωσε ο Γ. Παπακωνσταντίνου, ενώ για το φάσμα συχνοτήτων προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης συμβάσεων παραχώρησης.
9. Τυχερά Παιχνίδια: Προβλέπεται πλήρης πώληση των συμμετοχών της ΕΤΑ στα καζίνα. Για τον ΟΠΑΠ, όπου το Δημόσιο διατηρεί το 34%, εντός Ιουνίου προβλέπεται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει την εποπτεία της αγοράς, το διαδικτυακό στοίχημα, τις άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων περιορισμένου κέρδους και την επέκταση του ορίζοντα του μονοπωλίου. Ακόμη προβλέπεται η ιδιωτικοποίηση των καζίνα.
Παράλληλα ο ΟΠΑΠ προβλέπεται να επεκτείνει τις δραστηριότητές του, π.χ. Ξυστό, διαδικτυακό στοίχημα, επέκταση αδειών.
10. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας: Σε πρώτη φάση θα συγχωνευτούν ΚΕΔ, ΕΤΑ και Ολυμπιακά Ακίνητα, θα δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία και κατά περίπτωση τα ακίνητα είτε θα πωληθούν είτε θα παραχωρηθούν με συμβάσεις.

Αναφορικά με τα “Ξενία” προβλέπεται πώληση μεμονωμένων μονάδων ή δημιουργία επενδυτικού σχήματος για εκμετάλλευση όλων των Ξενία που θα δοθούν σε ιδιώτες με συμβάσεις παραχώρησης. Εναλλακτικά εξετάζεται η εισαγωγή της εταιρείας στο Χ.Α. με διακράτηση ποσοστού που μπορεί να υποχωρήσει έως και στο 34%. Αναλόγως θα κινηθεί το Δημόσιο και για τα τουριστικά ακίνητα, ενώ για τη μεγάλη περιουσία του Δημοσίου, όπως για παράδειγμα το Ελληνικό και το Τατόι, θα δημιουργηθούν ειδικοί φορείς αξιοποίησης.
Ερωτηθείς σχετικά με αποκρατικοποιήσεις τραπεζών, ο υπουργός Οικονομικών επανέλαβε ότι «οι τράπεζες πρέπει να δουν την επόμενη μέρα» προσθέτοντας ότι επί του παρόντος, για τις κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες, δεν υπάρχει καμία απόφαση.
Εξάλλου σε ιδιώτες, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, πρόκειται να δοθούν τα τμήματα της Εγνατίας Οδού με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο, στο πλαίσιο του σχεδίου αποκρατικοποιήσεων, τόνισε ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, όπως επίσης και το ΒΟΑΚ (Βορειοανατολικός Άξονας Κρήτης). Μάλιστα οι ιδιώτες που θα αναλάβουν τις σχετικές συμβάσεις (δεν αποκλείεται η Εγνατία να σπάσει σε περισσότερες από μία συμβάσεις) θα έχουν την υποχρέωση, εκτός από τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, να αναπτύξουν κατά μήκος της μια σειρά από υποδομές, όπως ξενοδοχειακά συγκροτήματα.



Π. Λαφαζάνης: "Μπανανία" διεθνών κεφαλαιαγορών και ιδιωτικών συμφερόντων

Μιλώντας στα ΜΜΕ της Βουλής για το θέμα των αποκρατικοποιήσεων, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης δήλωσε ότι η κυβέρνηση, αφού λεηλάτησε εισοδήματα και δικαιώματα, προσφέρει προς λεηλασία ό,τι έχει απομείνει από τον δημόσιο πλούτο και τις στρατηγικές δημόσιες επιχειρήσεις της χώρας. Στη λογική του "Πάρτε κόσμε!", όπως ανέφερε, η Ελλάδα έχει καταντήσει «μπανανία» των διεθνών κεφαλαιαγορών και των ιδιωτικών συμφερόντων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΚΚΕ, η ιδιωτικοποίηση κρίσιμων υποδομών, λιμανιών, αεροδρομίων, σιδηροδρόμων, περιουσίας του Δημοσίου, ακόμα και του νερού, γίνεται για να δοθεί νέα διέξοδος κερδοφορίας στο μεγάλο κεφάλαιο και αποτελεί μία ακόμα ισχυρή κρατική παρέμβαση υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων.

Σε συμβολική διαμαρτυρία προχωρούν αύριο (11 π.μ., Σταδίου και Κολοκοτρώνη) οι Οικολόγοι Πράσινοι, σημειώνοντας ότι το τρένο "δεν είναι πολυτέλεια, αλλά διέξοδος".



ΘΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Διαβάστε περισσότερα...