Πέμπτη 30 Απριλίου 2009

Φρέσκο γάλα: Η MIG «άνοιξε τον δρόμο» του ανταγωνισμού

Σε μια περίοδο που από το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένονταν η υπογραφή της αγορανομικής διάταξης περί υποχρέωσης από πλευράς γαλακτοβιομηχανιών να αναγράφουν στο προϊόν τη χώρα προέλευσης και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ να διαχωρίσουν το φρέσκο γάλα από το γάλα παστερίωσης στα ψυγεία τους, η μία μετά την άλλη οι γαλακτοβιομηχανίες έσπευσαν να ρίξουν τις τιμές για το φρέσκο γάλα. Και να λειτουργήσει έτσι, έστω και καθυστερημένα, ο ανταγωνισμός στον χώρο. Που όμως, επί της ουσίας, έγινε πράξη μέσω της πρόσφατης απόφασης της MIG (μεγαλομετόχου της Vivartia), να ανακοινώσει προ εβδομάδας περίπου μείωση στην τιμή στο φρέσκο γάλα. Αλλά και να δηλώσει την δέσμευσή της για την παραμονή των κτηνοτροφικών μονάδων της Βορείου Ελλάδος στον παραγωγικό ιστό της Vivartia. Με συνέπεια να αναγκάσει και άλλους ομίλους, σαν τις ΜΕΒΓΑΛ, Εβροφάρμα, αμφότερες βορειοελλαδικές, να ακολουθήσουν.
Επί της ουσίας λοιπόν, η προ εβδομάδας κίνηση της MIG ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά της αγοράς, "υποχρέωσε" τους άλλους ομίλους να κινηθούν στην κατεύθυνση της λειτουργίας τους ανταγωνισμού και άνοιξε τον δρόμο για μειώσεις στις τιμές. Θυμίζουμε ότι η MIG ήταν αυτή που άνοιξε τον χορό ανακοινώνοντας ότι η θυγατρική της Vivartia (Δέλτα) προχώρησε σε μείωση της τιμής του φρέσκου γάλακτος ΔΕΛΤΑ στο 1 ευρώ το λίτρο (ανώτατη προτεινόμενη τιμή με ΦΠΑ στα super markets από 1,35 ευρώ σήμερα και 1,20 ευρώ σε φούρνους και σε μικρά καταστήματα από 1,58 ευρώ). Ενεργοποιώντας τον ανταγωνισμό, έχοντας στους στόχους της και την τόνωση του αμιγώς ελληνικού επώνυμου φρέσκου γάλακτος, καθώς ενισχύεται και όλος ο παραγωγικός ιστός πίσω από αυτό το προϊόν, δηλαδή οι χιλιάδες Έλληνες κτηνοτρόφοι και οι χιλιάδες εργαζόμενοι που εργάζονται για την παραγωγή και τη διακίνησή του. Και επιπρόσθετα, να προκύψουν θετικά αποτελέσματα για τους καταναλωτές, όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο, αλλά και στο να αναγνωρίζει την προέλευση του προϊόντος.
Έτσι, στον χορό εισήλθαν και άλλοι από τον κλάδο. Σε μειώσεις τιμών στο φρέσκο παστεριωμένο γάλα προχώρησε από η εταιρία ΜΕΒΓΑΛ. Συγκεκριμένα, η εταιρία "προσφέρει" το διάστημα αυτό υπό μορφή προωθητικής ενέργειας τη συσκευασία του 1 λίτρου κατά 30 λεπτά χαμηλότερα και τη δίλιτρη κατά 50 λεπτά. Έτσι, το γάλα ενός λίτρου της ΜΕΒΓΑΛ θα διατίθεται προς 1,10 ευρώ από 1,40 που ήταν και η συσκευασία των δύο λίτρων προς 2,10 - 2,20 ευρώ από 2,60 - 2,68 ευρώ.
Με τη σειρά της και η ΕΒΡΟΦΑΡΜΑ ανακοίνωσε ότι μειώνει από την Πρωτομαγιά την τιμή διάθεσης του φρέσκου γάλακτος στη συσκευασία του 1 λίτρου από 1,25 ευρώ σε 0,95 ευρώ. Στη συσκευασία των 2 λίτρων από 2,40 ευρώ σε 1,90 ευρώ, μείωση ανά τεμάχιο 50 λεπτά και στη συσκευασία του ½ λίτρου από 0,72 ευρώ σε 0,54 ευρώ.
Το ίδιο διάστημα, πληροφορίες και φημολογίες της αγοράς κάνουν λόγο για ανάλογες προθέσεις της Κρι Κρι, όχι μεγάλου βεληνεκούς όμως, αλλά και για μείωση τιμών της ΑΒ στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης, αναμένεται η στάση της Όλυμπος, από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς με μερίδιο κοντά στο 15%. Σημειώνεται ότι πρώτη από άποψης μεριδίου είναι η Vivartia με ποσοστά σχεδόν 30%-35%, ακολουθεί η Όλυμπος με μερίδιο άνω του 15%.
Να αναφέρουμε ότι χθες ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Γιώργος Βλάχος υπέγραψε την νέα Αγορανομική Διάταξη, στην οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπονται ότι στη συσκευασία των προϊόντων (γάλα, γάλα σε σκόνη, σοκολατούχο γάλα, γιαούρτη με προσθήκες ή μη άλλων υλών, επιδόρπια πάσης φύσης με βάση το γάλα, κρέμα, ρυζόγαλο, κρέμα γάλακτος) αναγράφεται υποχρεωτικά η ένδειξη που υποδηλώνει τη χώρα ή τις χώρες προέλευσης της πρώτης ύλης, καθώς και το ποσοστό πρόσμιξης, εφόσον χρησιμοποιήθηκε γάλα με προέλευση από περισσότερες της μίας χώρες, ότι οι λιανοπωλητές υποχρεούνται να τοποθετούν τα γάλατα σε ευδιάκριτα, ξεχωριστά σημεία (σε ξεχωριστά ράφια κάθε κατηγορία).

Γιώργος Παπακωνσταντίνου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου