Τα supermarket εκτιμούν ότι τα τοπικά προϊόντα, παρά το γεγονός ότι κοστίζουν περισσότερο, αποδείχθηκαν περισσότερο ανθεκτικά κατά την ύφεση, με τη ζήτηση να αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό αυτό το χρόνο.
“Οι καταναλωτές προτιμούν να αγοράσουν τοπικά προϊόντα αν είναι δυνατόν και είναι κάτι που τα supermarket μπορούν να προωθήσουν”, τόνισε ο Nick Bubb, αναλυτής λιανικής της Pali International.
Η εταιρεία ερευνών Mintel εκτιμά ότι οι λιανικές πωλήσεις των βρετανικών τοπικών προϊόντων θα διαμορφωθούν στις 6,2 δισ. λίρες έως το 2013, υψηλότερα από τις 4,7 δισ. λίρες το 2008, με ανάπτυξη της τάξης του 31% κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Πρόκειται για πιο αργό ρυθμό από ότι προβλεπόταν πριν την οικονομική ύφεση το 2008, όταν η Mintel προέβλεπε ανάπτυξη 35% για την εν λόγω περίοδο. Παρόλα αυτά η τοπική παραγωγή παραμένει ένας από τους κλάδους με τις ισχυρότερες ανοδικές τάσεις.
“Η ύφεση είχε διπλό αντίκτυπο στις περιφερειακές γραμμές παραγωγής – διότι δεν είναι οι φθηνότερες και θα υπάρξουν ορισμένοι πελάτες που ενδέχεται να επιλέξουν ένα φθηνότερο προϊόν”, δήλωσε ο Graham Cassie, manager τοπικών και περιφερειακών πηγών προέλευσης στην αλυσίδα καταστημάτων τροφίμων Waitrose. Ωστόσο άλλοι πελάτες ήταν πιο επιρρεπείς στην αγορά τοπικών προϊόντων για να ενισχύσουν την τοπική κοινωνία κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης, τόνισε ο Cassie.
“Οι πελάτες έχουν την τάση να καταλαβαίνουν από που προέρχονται τα τρόφιμα και στηρίζουν την τοπική οικονομία”, επισήμανε η Sarah Mackie, manager της Tesco υπεύθυνος για περιφερειακά και τοπικά τρόφιμα.
Κάθε supermarket έχει δίνει το δικό του ορισμό για τα τοπικά προϊόντα, με τα περισσότερα να χρησιμοποιούν περιφέρειες και κομητείες για να διαφοροποιούνται μεταξύ των προϊόντων, επενδύοντας σε κέντρα περιφερειακής παραγωγής που βρίσκονται σε διάφορα σημεία στην Αγγλία, την Ουαλλία, την Σκωτία και τη Βόρεια Ιρλανδία για να εκμεταλλευτούν τους μικρότερους προμηθευτές.
Οι επενδύσεις αυτές έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς.
“Οι τοπικές και περιφερειακές μας πωλήσεις κατά τον τελευταία χρόνο αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό άνω του 42%, ενώ τον περασμένο χρόνο αναπτύσσονταν με ετήσιο ρυθμό 50%, συνεπώς οι πωλήσεις συνεχίζουν να αυξάνονται ραγδαία”, σημείωσε ο Cassie.
Αναφορικά με το συνολικό όγκο των πωλήσεων των τοπικών προϊόντων, ο Cassie υποστήριξε ότι ποικίλει ανά περιφέρεια και εξαρτάται από την ικανότητα παραγωγής των τοπικών προμηθευτών.
“Σε ορισμένα καταστήματα τα τοπικά προϊόντα αποτελούν το 5%-10% των πωλήσεων, ενώ σε άλλα υποκαταστήματα μπορεί να είναι πολύ μικρότερο το ποσοστό καθώς υπάρχουν λιγότερα προϊόντα στην περιοχή”, υπογράμμισε ο Cassie.
Οι πωλήσεις περιφερειακών προϊόντων της Tesco σημειώνουν αύξηση 30% σε ετήσια βάση το 2009 και παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δεν αναμένει ο ρυθμός ανάπτυξης να διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα, προβλέπεται διψήφιος ρυθμός ανάπτυξης το 2010, τόνισε ο Mackie.
Η μεγαλύτερη αλυσίδα supermarket στη Μ. Βρετανία σκοπεύει να επιτύχει πωλήσεις τοπικών προϊόντων της τάξης των 1 δισ. λιρών το 2011 ενώ κινείται βάσει στόχου για να επιτύχει πωλήσεις τοπικών προϊόντων το 2009 ύψους 800 εκατ. λιρών. Οι συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις της Tesco αναμένεται να διαμορφωθούν πάνω από 50 δισ. λίρες το 2009.
Αντιστοίχως, η Asda Group Ltd, η βρετανική μονάδα supermarket του αμερικανικού κολοσσού Wal-Mart Stores, έχει βιώσει αύξηση της ζήτησης της τάξης του 50% το 2009 έναντι του προηγούμενου χρόνου και εκτιμά ότι θα συμβεί το ίδιο και στο 2010, σύμφωνα με τον Paul Dover, manager της Asda. Οι πωλήσεις τοπικών προϊόντων της Asda αποτελούν το 1% των συνολικών πωλήσεων.
Από τη στιγμή που οι πωλήσεις τοπικών προϊόντων ξεκινούν από χαμηλή βάση, δεν αποτελεί έκπληξη ο υψηλός ρυθμός αύξησης των πωλήσεων, τόνισε ο αναλυτής Nick Bubb.
“Μπορεί να δούμε το 1% να φτάνει στο 2%, ωστόσο ποτέ δεν πρόκειται να γίνει 10%”, λόγω της περιορισμένης προσφοράς του βρετανικού αγροτικού τομέα”, σημείωσε ο Bubb.
Η εν λόγω τάση δεν περιορίζεται στα όρια της Μ. Βρετανίας; στις ΗΠΑ καθώς και σε ορισμένες ασιατικές χώρες υπάρχει αύξηση της ζήτησης για τρόφιμα τοπικής προέλευσης.
“Γίνονται προσπάθειες στις ασιατικές χώρες να ενισχυθεί η βιωσιμότητα της περιφερειακής γεωργίας με την Ιαπωνία, ειδικότερα, να παρουσιάζει έναν αριθμό νέων προϊόντων”, σύμφωνα με έκθεση της Mintel για τα τοπικά προϊόντα.
Η απήχηση της τάσης του “μαζέψτε τη δική σας συγκομιδή” (pick-your-own) αναβιώνει τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Μ. Βρετανία κατά την περίοδο της ύφεσης.
Ο Peter Thompson, ο οποίος διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη φάρμα αυτού του είδους στη Μ. Βρετανία, Garsons τόνισε ότι οι πωλήσεις της φάρμας έχουν αυξηθεί κατά 20% το 2009 σε ετήσια βάση.
“Εν μέρει αποδίδεται στην πιστωτική κρίση – είμαστε λίγο πιο φθηνοί σε σύγκριση με τα πολυκαταστήματα αν έρθετε εδώ και μαζέψετε αυτά που θέλετε και εν μέρει λόγω της τάσης επιλογής φρέσκων προϊόντων τοπικής παραγωγής που είναι στην εποχή τους”, σημείωσε ο Thompson.
Το αγρόκτημα Garsons, των 70 εκταρίων, παραδοσιακά προμήθευε παντοπωλεία του Λονδίνου ωστόσο μετατράπηκε σε φάρμα “pick your own” τη δεκαετία του 1970, όταν οι αλυσίδες supermarket οι οποίες προμηθεύονταν φθηνά τρόφιμα από διεθνής προμηθευτές κατέλαβαν ένα μεγάλο μέρος της αγοράς τροφίμων.
Ο αριθμός των “λαϊκών” αγορών έχει επίσης αυξηθεί δραματικά από ένα μικρό αριθμό στα τέλη του 1990 σε περισσότερες από 800 που είναι σε λειτουργία σήμερα στη Μ. Βρετανία, σύμφωνα με την αγροτική ένωση National Farmers΄ Retail & Markets Association ή FARM, η οποία πιστοποιεί τις λαϊκές αγορές.
Τα αγροτικά καταστήματα και οι λαϊκές αγορές, όπου οι καλλιεργητές διαθέτουν τα προϊόντα τους απευθείας στο κοινό, έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη άνοδο από τότε που η FARMA ξεκίνησε να συλλέγει στοιχεία το 2004. Έρευνα της Mintel δείχνει ότι τα αγροτικά μαγαζιά αποτελούν τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο τομέα λιανικής στη Μ. Βρετανία.
Σύμφωνα με τη FARMA, η τάση για αγορά τοπικών προϊόντων έχει τις ρίζες της στις αρχές του 2000 όταν ο κόσμος ξεκίνησε να δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην προέλευση των τροφίμων και οι λαϊκές αγορές πολλαπλασιάστηκαν.
“Ο κόσμος γνωρίζει καλύτερα τα οφέλη των τοπικών προϊόντων που έρχονται άμεσα από τους παραγωγούς”, τόνισε ο Greth Jones, αντιπρόσωπος της FARMA. “Η συνήθειά τους στηρίζει τις τοπικές επιχειρήσεις και τις θέσεις εργασίας των φίλων και γειτόνων τους, την αγροτική οικονομία και τα τρόφιμα που έχουν τοπικά χαρακτηριστικά”, δήλωσε ο Jones.
Τα supermarkets συνειδητοποίησαν ότι υπήρξε ευκαιρία κέρδους και εκμεταλλευόμενα μικρότερους τοπικούς παραγωγούς, ανέπτυξαν μία γκάμα τοπικών προϊόντων.
“Η ώθηση δόθηκε από τους πελάτες – είδαμε τι συνέβαινε στην ευρύτερη αγορά” και αρχίσαμε να δημιουργούμε τοπικές γραμμές παραγωγής, επισήμανε ο Paul Dover της Asda.
Τα ανωτέρω είναι καλά νέα για τον αγροτικό τομέα, ωστόσο οι αναλυτές προειδοποιούν ότι υπάρχουν όρια στην πιθανότητα ανάπτυξης των τοπικών γραμμών παραγωγής, λόγω των περιορισμών προσφοράς.
Ενώ υφίσταται δυναμική περαιτέρω ανάπτυξης των πωλήσεων τοπικών προϊόντων, Μ. Βρετανία δεν πρόκειται ποτέ να γίνει αυτάρκης αναφορικά με τις ανάγκες της για τρόφιμα, υπογράμμισε ο Bubb.
Προς το παρόν, τα supermarkets είναι πεπεισμένα ότι ακόμη υπάρχει πιθανότητα ανάπτυξης του κλάδου.
“Τα τοπικά προϊόντα βρίσκονται ψηλά στη λίστα των πελατών, δεν βλέπω να σταματά αυτή η τάση”, δήλωσε η Helen Bissell, manager της J. Sainsbury PLC.
Η πρόκληση για τα supermarkets αναφορικά με την αύξηση των πωλήσεων τοπικών προϊόντων στο άμεσο μέλλον θα προέλθει από τον ενθουσιασμό των καταναλωτών να καλλιεργήσουν τα δικά τους προϊόντα στο σπίτι και στα χωράφια τους, σύμφωνα με την Mintel.
© Dow Jones Newswires
Mια πυρηνική αντιπαράθεση θα είχε μόνο ηττημένους…
Πριν από 11 δευτερόλεπτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου