Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2009

Καταναλωτών σιωπηλή εξέγερση

Κουτί σοκολάτας σε σκόνη, αξίας 5 ευρώ, προσφέρεται με... κουβερτάκι. Προφανής ο συνειρμός -γιατί όχι και διαφημιστικό σλόγκαν: για... πιο ζεστή σοκολάτα το χειμώνα!
Καζάνι που βράζει είναι αυτό τον καιρό η αγορά τροφίμων. Με κίνητρα προς καταναλωτές που φτάνουν σε όρια... σουρεαλισμού. Απ' τα ψηλά στα χαμηλά τα εισοδήματα, απ' τα φτηνά στα πιο φτηνά τα τρόφιμα. Από την υπερκατανάλωση πέρσι, στην υποκατανάλωση φέτος. Ερευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών («Νέα», 17/10) διαπίστωσε ότι το φετινό μηνιαίο καλάθι της νοικοκυράς... ελάφρυνε έως και 70 ευρώ: από 350 ευρώ... κόντυνε σε 280-300.

Εκεί που γίνεται της κακομοίρας είναι με τις ανταγωνιζόμενες δύο μεγάλες εκπτωτικές αλυσίδες. Οι τιμές πέφτουν ανά εβδομάδα και η διαφήμιση -χαμηλών έως τώρα ταχυτήτων για τέτοια καταστήματα- πατάει γκάζι. Η εφημερίδα, με όρους... ρωμαϊκής αρένας και ταινίας Φαρ Ουέστ, γράφει για «μονομαχία». Οπου οι θεατές/ καταναλωτές επιλέγουν (8 στους 10) και τα, ακόμα φτηνότερα, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποφεύγουν εντελώς μόνο 2 στους 10. Συγχρόνως, κατά την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, μείωση πωλήσεων, από την αρχή της χρονιάς, που φτάνει στο 7,4% παρατηρείται και στις παραδοσιακές αλυσίδες σουπερμάρκετ. Που μπαίνουν κι αυτές στο χορό με «νέο κύκλο προσφορών και εκπτώσεων», ενώ κάποιες ανεβάζουν εντυπωσιακά τους πόντους (bonus) σε κατόχους εκπτωτικής κάρτας.

«Ελλειψις χρημάτων, στάσις εμπορίου», έλεγε παλαιό γνωμικό της πιάτσας που αποδεικνύεται διαχρονικό και... διαδραστικό. Οι καταναλωτές δείχνουν να αντιδρούν -έστω από ανάγκη- συνετά. Οι... αλυσιδάτοι, που μέχρι πέρσι... ορμούσαν κι έδερναν, τώρα πατάνε όρκους για «εναρμονισμένες πρακτικές» και άλλες κερδοφορικές επιτηδεύσεις και... ορμούν ο ένας στον άλλο. Είθε η σοφία της αγοράς να διδάξει το «ευ» αντί του «πολλού» και καταναλωτική διαγωγή κοσμιότερη.
Από τον ΠΕΤΡΟ ΜΑΝΤΑΙΟ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου