Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2009

Σώζοντας τις τράπεζες από τον... εαυτό τους

Κερδίζει έδαφος η άποψη, πως οι μεγάλες διεθνείς τράπεζες σε ΗΠΑ και Ευρώπη πρέπει να χαλιναγωγηθούν μέσω της επιβολής περιορισμών στα μπόνους των στελεχών τους ή και μέσω επιβολής κανόνων και φόρων στη δράση τους.

Βεβαίως για να έχει αποτέλεσμα μια τέτοια πρωτοβουλία, πρέπει να επιβληθεί με τους ίδιους περίπου όρους σε Ευρωπαϊκή Ένωση και ΗΠΑ, ενώ ταυτόχρονα κρίνεται απαραίτητο να εξουδετερωθούν και οι φορολογικοί παράδεισοι, όπου θα μπορούσαν να μεταφέρουν τις θιγόμενες δραστηριότητές τους οι τράπεζες.

Πριν από λίγες ημέρες λοιπόν γράφαμε από την ίδια αυτή θέση, ότι ο πρόεδρος της πανίσχυρης Βρετανικής εποπτικής Αρχής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών (FSA), καταφέρθηκε έντονα κατά των μεθόδων των διεθνών τραπεζικών κολοσσών και των τεράστιων αμοιβών που εισπράττουν τα στελέχη τους. Η παρέμβαση αυτή πήρε διαστάσεις, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον και των δύο πλευρών του Ατλαντικού.

Ο Λόρδος Τέρνερ ωστόσο αναγνώρισε πώς η Αρχή της οποίας προΐσταται, δεν μπορεί ούτε τα μπόνους να περιορίσει ούτε φόρους να επιβάλλει. Ωστόσο ο διακεκριμένος Βρετανός δεν είναι μόνος του στο στρατόπεδο. Αντίστοιχες απόψεις έχουν εκφράσει ο Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί και η Γερμανίδα καγκελάριος Ανγκελα Μάρκε.

Οι δυο πολιτικοί ηγέτες της Ευρώπης εξέφρασαν μάλιστα την πρόθεσή τους, να καταστήσουν το ζήτημα αυτό κεντρικό θέμα στην ατζέντα της επόμενης συνόδου του συμβουλίου G20, των είκοσι ισχυρότερων κρατών του κόσμου.

Προφανώς μόνο εκεί είναι δυνατόν να ληφθούν αποφάσεις, για επιβολή αποτελεσματικών περιορισμών στις τράπεζες, ώστε να ελεγχθούν οι απίθανες δραστηριότητές τους σε κάθε είδους παράγωγα και αγορές.

Προφανώς, οι Ευρωπαίοι κυρίως, τρομάζουν στην ιδέα της επανάληψης μιας πιστωτικής κρίσης, που θα φέρει τον κόσμο πολλά χρόνια πίσω. Κι όλα αυτά διότι οι διοικούντες τους μεγάλους διεθνείς τραπεζικούς οργανισμούς έχουν «εθιστεί» σε υψηλές κερδοφορίες, που προκύπτουν μόνο με την ανάληψη υπερβολικών κινδύνων.

Φυσικά η πρακτική αυτή οδήγησε τα ιδρύματα σε πτώχευση, ενώ βρήκαν σωτηρία μόνο μέσω κρατικών επιδοτήσεων. Και αυτό δεν επιτρέπεται να ξανασυμβεί, διότι οι συνέπειες θα ξεχειλίσουν από τα τραπεζικά γκισέ, στους... δρόμους.
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου