Κυριακή, 17 Μαΐου 2009

Ευρωκοινοβούλιο: Εκστρατεία προς άγραν ψηφοφόρων με όλα τα μέσα


Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο οργανώνει μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για να πείσει περίπου 375 εκατομμύρια ψηφοφόρους να προσέλθουν στις κάλπες. H εταιρία Scholz & Friends European Agency, ανέλαβε να πείσει τους πολίτες ότι οι ευρωεκλογές τους αφορούν.Χρησημοποιώντας όλα τα (video)μέσα.

Σ' αυτές τις ευρωεκλογές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ακολουθεί μια πιο «συγκεντρωτική» στρατηγική, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια κατά τα οποία πραγματοποιούνταν ξεχωριστές καμπάνιες από κάθε χώρα. Αυτή τη φορά, δεν θα υπάρχουν 27 διαφορετικές εθνικές καμπάνιες. Η διαφημιστική καμπάνια για τις ευρωεκλογές θα είναι μία, κεντρικά σχεδιασμένη από την εν λόγω εταιρία και θα έχει ένα βασικό μήνυμα: την «επιλογή».

«Δεν θα καλέσουμε τους πολίτες να εξασκήσουν τα καθήκοντά τους ως πολίτες. Αντίθετα, θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι υπάρχουν κρίσιμες πολιτικές επιλογές που θα έχουν επίδραση στις ζωές των ανθρώπων», δήλωσε ο Alejo Vidal-Quadras, αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, ενώ ο Mechtild Rothe – επίσης αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου – είπε ότι: «θα διαδώσουμε δυνατά και καθαρά ότι το Κοινοβούλιο είναι σημαντικό για τους πολίτες και ότι η φωνή τους μετράει», σε μια εμφανή προσπάθεια να αντιστρέψουν το κλίμα απογοήτευσης και αδιαφορίας απέναντι στον θεσμό.

Η φετινή εκλογική καμπάνια – που αναμένεται να κοστίσει 18 εκατομμύρια ευρώ, περίπου 5 σεντς για κάθε ψηφοφόρο – αποτελεί πρόκληση και για τον γενικό διευθυντή της Scholz & Friends, Lutz Meyer, καθώς η φίρμα (brand) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι πολύ δυνατή. Σύμφωνα με τον ίδιο, κάθε εταιρία θα ξόδευε εκατομμύρια για να έχει μια αντίστοιχη φίρμα, υποστηρίζοντας ότι στη Γερμανία, η φίρμα «Αρμάνι» αναγνωρίζεται από το 67% των ανθρώπων, ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από το 85%.

Όπως υποστηρίζει, το πρόβλημα είναι ότι ο κόσμος τείνει να συνδέει την ΕΕ με την διαφθορά και την αναποτελεσματικότητα. Όσον αφορά στο Ευρωκοινοβούλιο, η θετική συνεισφορά του έχει επισκιαστεί από την γραφειοκρατική διαδικασία, επισημαίνει. Σ’ αυτό το πλαίσιο, βασική επιδίωξη της καμπάνιας της οποίας ηγείται ο Lutz Meyer, είναι να πείσει τους Ευρωπαίους ότι οι αποφάσεις που παίρνονται στις Βρυξέλλες τους αφορούν.

Σημειώνεται ότι στις τελευταίες ευρωεκλογές του 2004, η προσέλευση στις κάλπες ήταν 48%, 18% δηλαδή μικρότερη από την αντίστοιχη του 1979, που ήταν οι πρώτες ευρωεκλογές. Από το 1979 το Ευρωκοινοβούλιο έχει αποκτήσει μεγαλύτερες αρμοδιότητες, χωρίς ωστόσο αυτό να συμβαδίζει με αντίστοιχη αύξηση του αριθμού των ψηφοφόρων. Το αντίθετο μάλιστα. Η προσέλευση των ψηφοφόρων παρουσιάζει σταθερή πτώση μέσα στα 30 χρόνια ύπαρξης του θεσμού.

Βασικά ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η καμπάνια

Τι είδους ενέργεια θέλουμε; Πόση ασφάλεια είναι υπερβολική; Πώς θα βοηθούσαμε να εξισορροπηθεί οικογένεια και καριέρα; Αυτά είναι μερικά από τα μηνύματα που προβάλλονται στους 15.000 υπαίθριους πίνακες ανακοινώσεων που έχουν τοποθετηθεί σε πάνω από 100 ευρωπαϊκές πόλεις, από την πρώτη εβδομάδα του Απρίλη. Η καμπάνια σχεδιάστηκε έτσι ώστε να ανταποκρίνεται σε όλες τις αποχρώσεις των πολιτικών απόψεων, από εκείνους που διατηρούν αντιρατσιστικές θέσεις, μέχρι εκείνους που ενδιαφέρονται για ζητήματα εθνικής κυριαρχίας, δήλωσε ο Lutz Meyer.

Ενέργεια και κλιματική αλλαγή, ίσες ευκαιρίες, μετανάστευση, ασφάλεια, προστασία των καταναλωτών, είναι μερικά από τα θέματα που έχουν επιλεγεί για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των πολιτών. Παράλληλα με τους πίνακες ανακοινώσεων, θα εγκατασταθούν 36 διαδραστικά multimedia studios, τα λεγόμενα Choice Boxes, σε κράτη μέλη της ΕΕ προκειμένου οι πολίτες να εκφράσουν τις απόψεις τους ζωντανά στον αέρα. Μια επιλογή αυτών των μαγνητοσκοπήσεων θα προβάλλεται καθημερινά σε οθόνες, ενώ στις Βρυξέλλες θα προβάλλονται μέσω του τηλεοπτικού καναλιού του Ευρωκοινοβουλίου, το EuroparlTV.

Προκειμένου να φτάσει το μήνυμα της καμπάνιας σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, η Κομισιόν παρότρυνε τα κρατικά κανάλια να μεταδώσουν τη σχετική διαφήμιση του Ευρωκοινοβουλίου, χωρίς τις συνήθεις χρεώσεις. Σε χώρες όπως η Εσθονία, η Φιλανδία και η Τσεχία όπου η συμμετοχή ήταν λιγότερη από το 40% στις τελευταίες εκλογές, θα χρησιμοποιηθούν και οι δημόσιες συγκοινωνίες για τη διάδοση διαφημιστικών πακέτων.

Η καμπάνια ωστόσο, θα προσαρμοστεί στα δεδομένα κάθε κράτους μέλους της ΕΕ, έτσι ώστε να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας. Έτσι, κάποια μηνύματα θα αναδεικνύονται με περισσότερο εμφατικό τρόπο σε χώρες της νότιας Ευρώπης – όπως το ζήτημα της μετανάστευσης και των συνόρων – και άλλα όπως το ζήτημα των ίσων ευκαιριών πιστεύεται ότι θα έχουν μεγαλύτερη απήχηση στις Σκανδιναβικές χώρες.

Στοχεύοντας στις γυναίκες και τους νέους ψηφοφόρους

Προτεραιότητα θα δώσει η καμπάνια για τις Ευρωεκλογές σε δύο target groups: στις γυναίκες και στους νέους ψηφοφόρους. Αυτοί άλλωστε είναι και οι άνθρωποι που – κατά τη γνώμη της υπεύθυνης του Ευρωκοινοβουλίου στον τομέα της επικοινωνίας – δεν προσέρχονται στις κάλπες, αλλά θα το έκαναν εάν πείθονταν ότι αξίζει τον κόπο.

Για να προσελκύσει μάλιστα τους νέους ψηφοφόρους, το Ευρωκοινοβούλιο θα χρησιμοποιήσει τα social media, συμπεριλαμβανομένων των MySpace, Facebook, Flickr και EUtube.

Έλλειψη ενημέρωσης ή απαξίωση του θεσμού;

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Ευρωβαρόμετρου, που πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Ιανουαρίου ως τα μέσα Φεβρουαρίου, μόνο το 34% των Ευρωπαίων έχουν αποφασίσει να προσέλθουν στις κάλπες τον Ιούνιο, για την ανάδειξη των ευρωβουλευτών. Το 53% των ερωτηθέντων (σε σύνολο 27.218 ψηφοφόρων των 27 χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) δήλωσαν ότι «δεν ενδιαφέρονται» για τις ευρωεκλογές.

Το 62% περίπου θεωρεί ότι η ψήφος του δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα, ενώ ένα 55% επισημαίνει ότι « το Ευρωκοινοβούλιο δεν ασχολείται με αρκετά από τα προβλήματα που με αφορούν».

Σημειώνεται ότι στα τέλη του 2007, σε αντίστοιχη δημοσκόπηση, το 37% των ερωτηθέντων είχε δηλώσει ότι θα προσέλθει στις κάλπες, γεγονός που υπογραμμίζει την ανοδική πορεία που διαγράφει η αποχή στις ευρωεκλογές.

Οι παράγοντες που φαίνεται να παίζουν τον πιο καταλυτικό ρόλο στην αύξηση της αποχής είναι η οικονομική κρίση και η ανεργία, σύμφωνα με τα πορίσματα της ίδιας έρευνας. Το 57% μάλιστα των ερωτηθέντων ιεραρχούν την ανεργία στην πρώτη θέση των προβλημάτων τους, με τον πληθωρισμό και την πτώση της αγοραστικής δύναμης να ακολουθούν. Πτώση εμφανίζει επίσης και η εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων ως προς τους θεσμούς όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο.

Όσον αφορά την περίπτωση της Ελλάδας, μόνο το 48% των Ελλήνων δηλώνουν ότι θα συμμετάσχουν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου.

Είναι εμφανές ότι το μικρό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν οι ευρωπαίοι για τις ευρωεκλογές έχει προκαλέσει ανησυχία στους κόλπους της ΕΕ και ιδιαίτερα στα μεγάλα κόμματα που βλέπουν να χάνεται η επιρροή τους καθώς και η ίδια η εμπιστοσύνη στους θεσμούς.

Τώρα, το αν και κατά πόσο θα καταφέρει αυτή η διαφημιστική «εκστρατεία» να ξεπεράσει τα υπαρκτά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία του κόσμου, που εδράζονται στις πολιτικές που έχουν ακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια οι κυβερνήσεις των κρατών μελών αλλά και η ίδια η ΕΕ και έχουν προκαλέσει την καχυποψία των πολιτών, θα φανεί μετά τις 7 του Ιούνη...Πολύ περισσότερο, όταν όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι η οικονομική κρίση έχει ακόμα μέλλον και όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτοί που καλούνται να «θυσιαστούν» προκειμένου να ξεπεραστεί είναι για άλλη μια φορά οι εργαζόμενοι.

Πηγές: Financial Times, EurActiv.com, eLiberta, ΣΚΑΪ.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου