Δευτέρα, 4 Μαΐου 2009

"Η τυραννία της Υγείας" του M. Fitzpatrick ή πως σήμερα οι κυβερνήσεις κάνουν «πολιτική»

Οι τακτικές marketing και προβολής που συνήθως στήνονται πάντα με κάτι τέτοιες "γρίπες" έχουν 4 στάδια:
Στο πρώτο στάδιο, που το λένε «Σταδιακή ανάπτυξη» και που διαρκεί πολλά χρόνια, ρίχνονται τα σπέρματα των επερχόμενων κινδύνων από μια μελλοντική αρρώστια-μάστιγα, είτε με ανακοινώσεις ιατρών σε επιστημονικά περιοδικά και συνέδρια είτε με διαρροή στον τύπο ασαφών πληροφοριών για την ίδια την νόσο ή κάποια συγγενή της. Για καλό παράδειγμα εφαρμογής αυτού του σταδίου είναι ο έρπητας που τον θόρυβο που ξεσήκωσε την δεκαετία του ογδόντα, λειτούργησε σαν φάση αναμονής και προετοιμασίας της κοινής γνώμης για το AIDS που εμφανίστηκε απειλητικά δέκα χρόνια μετά. Ίσως γι' αυτή την "πανδημία" (εν μέσω οικονομικής κρίσης και εκλογών) να έπαιξε τον ρόλο του προσκόπου η γρίπη των πουλερικών (τότε που κοψοχώλιασαν το ανθρωπάκο στις Οινούσες με τις στολές του αστροναύτη και μετά χάσανε το πλί)

Το επόμενο στάδιο το ονόμαζουν «Απογείωση» όπου τον κύριο ρόλο για το μήνυμα πρόληψης που πρέπει να ληφθεί θα τον αναλαμβάνουν να το δημιουργήσουν και να το μεταφέρουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, μετά από τοποθετήσεις των υπευθύνων επιστημονικών φορέων και των πολιτικών που θα προσπαθούν να περιορίσουν τον πανικό με δηλώσεις και άλλα μέσα (που μεταφέρνουν συνήθως ακριβώς το ανάποδο μήνυμα από αυτό που μεταδίδεται). Σε αυτό το στάδιο είμαστε τώρα!

Θα ακολουθεί μετά η φάση που καλείται στην ορολογία των ειδικών «Αντιλογία». Για μια μεγάλη χρονική περίοδο πρέπει να συντηρείται ο θόρυβος που ξεσηκώθηκε στο προηγούμενο στάδιο με επιλεκτική προβολή από τα μέσα αντίθετων επιστημονικών απόψεων για τον κίνδυνο της νόσου που «απογειώθηκε» και τα αποτελέσματά της. Στον κόσμο θα πρέπει να μένει η εντύπωση της εικόνας των ειδικών που δεν μπορούν να συμφωνήσουν μεταξύ τους, άρα πως θα είναι δυνατό να έχει ο αδαής πολίτης γνώμη.

Αφού ολοκληρωθεί με τα χρόνια η τρίτη φάση, αυτή της Αντιλογίας, θα ακολουθεί η φάση «Σταθεροποίηση της κατάστασης». Το κοινό μπορεί να αντιδράσει από την εφαρμογή των μέτρων των προηγούμενων φάσεων, υπάρχει κίνδυνος να γίνει κυνικό, τα μηνύματα να μην έχουν μεγάλη απήχηση και τα μέτρα πρόληψης να μην εφαρμόζονται. Τα επικοινωνιακά μέτρα της Σταθεροποίησης θα έχουν σαν στόχο να καταπολεμηθεί ο θυμός που η εφαρμογή των επικοινωνιακών πολιτικών των προηγούμενων φάσεων θα φέρουν, αφού θα έχουν σαν αποτέλεσμα την σχεδόν βίαιη αλλαγή κοινωνικών συμπεριφορών ή του καθημερινού τρόπου ζωής που πάντα έχει σαν στόχο την στροφή στην ατομικότητα, και να αναχαιτίσουν τις οργανωμένες αντιδράσεις αμφισβήτησης που θα εκδηλωθούν.

Τι πουλάει αυτό το marketing? Μα φυσικά φόβο (εκτός από φάρμακα, ασφαλιστικά συμβόλαια και όλα τα υποπροϊόντα του). Και μάλιστα φόβο χύμα!

Και επειδή αυτά δεν τα λέει ο ινδιάνος μάγος της φυλής μου, πλήρης ανάλυση στο "Η τυραννία της Υγείας" του M. Fitzpatrick, Εκδόσεις Πολύτροπο. Εκεί υπάρχει και πολύ καλή βιβλιογραφία για το πως σήμερα οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τους γιατρούς και την επιδημιολογία κατά πως θέλουν για να κάνουν "πολιτική".





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου