Σάββατο 8 Αυγούστου 2009

Στον κοινωνικό Καιάδα τα άτομα με ειδικές ανάγκες

H διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες δεν έχει απασχολήσει όσο θα έπρεπε τις αρμόδιες αρχές, τόσο αναφορικά με την πρόσβασή τους στις δημόσιες υπηρεσίες όσο και αναφορικά με την εκπαίδευση. Οι σχετικές οδηγίες των υπουργείων έχουν μείνει στα χαρτιά και οι ΑμΕΑ εξακολουθούν να υφίστανται μεταχείριση πολιτών Β΄κατηγορίας.

Κόλαφο για τους δήμους και τις νομαρχίες αποτελούν τα πρώτα αποτελέσματα ελέγχων που διεξήγαγε το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης στην Καλαμάτα, τη Σπάρτη, το Ναύπλιο και την Τρίπολη. Όπως αποδείχθηκε, τα περισσότερα δημόσια κτήρια σε αυτές τις περιοχές έχουν κακές ή ανύπαρκτες υποδομές πρόσβασης για ΑμΕΑ. Η κατάσταση είναι χειρότερη στα διατηρητέα ή παλαιά κτήρια, όπου είτε είναι δύσκολο να γίνουν οι κατάλληλες παρεμβάσεις είτε αυτές επιβαρύνουν πολύ τον προϋπολογισμό των υπηρεσιών. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για την απόκτηση υποδομών για ΑμΕΑ – όπως στην Αρκαδία, όπου οι ελεγκτές διαπίστωσαν πως οι ελεγχόμενοι φορείς «δεν έχουν εντάξει στον προγραμματισμό των τεχνικών έργων τους συγκεκριμένες ενέργειες για την εξασφάλιση, τη βελτίωση ή την ενίσχυση των υποδομών αυτών».

Ακόμα και οι μονάδες που έχουν αναλάβει τον έλεγχο και την καταγραφή των προβλημάτων των ΑμΕΑ παρουσιάζουν προβλήματα σε αυτές τις περιοχές. Βασικό πρόβλημα στην Καλαμάτα, λόγου χάρη, είναι η «μη στελέχωσή τους με προσωπικό, που να ασκεί αποκλειστικά τα συγκεκριμένα καθήκοντα, αλλά και λόγω μη επιμόρφωσης του προσωπικού σε θέματα ΑμεΑ».

«Στον αέρα» οι μαθητές με ειδικές ανάγκες

Αναφορικά με την εκπαίδευση των ΑμΕΑ, έχουν ήδη συμπληρωθεί δέκα μήνες από την ψήφιση του νόμου-πλαισίου που θα έβαζε σε τάξη την Ειδική Αγωγή. Ωστόσο, ακόμα και η βασικότερη διάταξή του, εκείνη που θέσπιζε ως υποχρεωτική τη βασική εκπαίδευση των ΑμΕΑ, έχει μείνει ανεφάρμοστη, καθώς συνεχίζεται η τεράστια εκπαιδευτική διαρροή, που αγγίζει μέχρι και το 90%.

Την ίδια στιγμή, η απουσία αναλυτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ΑμΕΑ φυσικά δεν διευκολύνει την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών τους. Σχετικά προγράμματα είχαν καταρτιστεί εδώ και επτά χρόνια, όμως από το 2004 και μετά, πέρασαν στα αζήτητα, μέσω του συνεχούς κατακερματισμού και της απαξίωσής τους. Εντός των σχολείων, οι «παράλληλες στηρίξεις» εντός σχολείου τις οποίες δικαιούνται οι μαθητές που είναι ανάπηροι ή/και με ειδικές ανάγκες επιβαρύνουν οικονομικά τις οικογένειες, με αποτέλεσμα να είναι διαθέσιμες μόνον για τους «έχοντες» γονείς και μαθητές. Τέλος, παρατηρείται υποβάθμιση και στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, καθώς ανειδίκευτοι εργαζόμενοι με πιστοποιητικά από τα πάμπολλα ιδιωτικά σεμινάρια πλέον προτιμώνται εκπαιδευτικών με πτυχία στην Ειδική Αγωγή.

Δεν προκαλεί έκπληξη, λοιπόν, ότι η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία προμηνύει δυναμικές κινητοποιήσεις το Σεπτέμβρη, αν δεν υλοποιηθεί και φέτος η διάταξη περί υποχρεωτικότητας της βασικής εκπαίδευσης των ΑμΕΑ.

Πηγές: Καθημερινή, Ελευθεροτυπία
tvxs



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου