Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

Εισπρακτικές εταιρείες για να μαζευτούν 5,5 δισ. ευρώ

Ιδιώτες εισπράκτορες που θα μαζεύουν έσοδα μελετά το ενδεχόμενο να προσλάβει η κυβέρνηση. Πρώτος στόχος είναι τα ληξιπρόθεσμα χρέη που ανέρχονται σε 20 δισ. ευρώ. Εισπράξιμα όμως είναι πολύ λιγότερα από τα μισά, δηλαδή μόλις 5,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Προ ενός έτους η κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή ένα άλλο ρηξικέλευθο μέτρο για την Ελλάδα: την καταγγελία φορολογικών παραβάσεων από πολίτες... Κατά τις πληροφορίες, ο Γιάννης Παπαθανασίου γίνεται αποδέκτης «σκληρών» εισηγήσεων που θα επιτρέψουν την είσπραξη των οφειλών και θα αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα, τα οποία πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Συνεργάτες του υπουργού Οικονομίας, έχουν υποβάλει πρόταση η οποία προβλέπει να ανατεθεί η συγκομιδή των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε εισπρακτικές εταιρείες που ενδεχομένως θα συνεργάζονται με νομικές.

Στο ίδια εισήγηση προτείνεται να προκηρυχθεί άμεσα δημόσιος διαγωνισμός, ώστε να επιλεγεί ο ιδιώτης, ο οποίος θα αναλάβει το συγκεκριμένο έργο. Όπως υποστηρίζουν αρμόδιες πηγές, ο χαρακτήρας και μόνο της εταιρείας, θα επιβάλει στους οφειλέτες να εξοφλήσουν σταδιακά το «φέσι» που έχουν βάλει στην Εφορία. Επιπλέον το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι είναι προτιμότερο να εισπραχθούν οι υφιστάμενες οφειλές μέσω ιδιωτικής εταιρείας, παρά να αποσπαστούν τα χρέη διά της πλαγίας οδού. Ακολουθώντας δηλαδή την πεπατημένη που είναι η αύξηση των έμμεσων ή άμεσων φόρων.

Έτσι θα τρωθεί πολύ λιγότερο, πιστεύεται, η εικόνα της κυβέρνησης. Και τα οφειλόμενα θα έλθουν ταχύτερα στα κρατικά ταμεία. Κατά τις πληροφορίες μέχρι στιγμής, τέσσερις είναι οι εταιρείες που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον προκειμένου να συμμετάσχουν στο έργο είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών για λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου. Δεν πρόκειται βέβαια για εισπρακτικές αλλά για εταιρείες συμβούλων επιχειρήσεων που επιθυμούν να δώσουν λύσεις όσον αφορά τη συγκέντρωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Πρόκειται για τις πολυεθνικές: KPMG, Deloitte, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers.
Με την «μαύρη τρύπα» στο εξάμηνο να αγγίζει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ και με τις εισπράξεις από τις ρυθμίσεις σε ληξιπρόθεσμα και περαίωση να μην ξεπερνούν το 1,6 δισ. ευρώ, ο Γιάννης Παπαθανασίου πιέζεται ασφυκτικά ως προς το σχήμα της εταιρείας που θα πρέπει να προκριθεί. Την πίεση ενέτεινε μέσα στην εβδομάδα η πρόβλεψη-βόμβα που έκανε ο ΟΟΣΑ για το έλλειμμα. Ο διεθνής οργανισμός εκτίμησε ότι το συγκεκριμένο μέγεθος θα σκαρφαλώσει φέτος στο 6,1% του ΑΕΠ, για να πάει πιο πάνω, στο 6,75% το 2010. Όσο για την ελληνική οικονομία, αυτή θα «ατροφήσει» ακόμη περισσότερο με τον ρυθμό ανάπτυξης να συρρικνώνεται κατά 1,3%.

Ήρθαν για να μείνουν τα έκτακτα φορολογικά μέτρα

Συνέταιρος στις «τσέπες» όλων των Ελλήνων μπαίνει η εφορία. Πιο «στενές σχέσεις» όμως θα αποκτήσουν οι μισθωτοί που δηλώνουν ετήσιο εισόδημα άνω των 60.000 ευρώ και ταυτόχρονα διαθέτουν: αυτοκίνητο 2.000 κ.ε., μοτοσικλέτα ανάλογου κυβισμού, σκάφος άνω των 10 μέτρων, σπίτι και εξοχικό. Τους φορολογούμενους αυτούς θα τους «θυμηθεί» μέσα στο 2009 έως και 10 φορές (!), αφού τόσα είναι τα ειδοποιητήρια πληρωμής που σκοπεύει να τους ταχυδρομήσει συνολικά φέτος. Έτσι μετά τα ληξιπρόθεσμα, την περαίωση, το ΕΤΑΚ και την έκτακτη εισφορά στους υψηλόμισθους, σειρά τώρα στα «ραβασάκια» της Εφορίας παίρνουν τα νέα τέλη για αυτοκίνητα και σκάφη αναψυχής. Χάνει σχεδόν το λογαριασμό με τον όγκο των σημειωμάτων που θα πρέπει να εκδώσει. Και ακολουθούν νέοι φόροι από τον Οκτώβριο όπως προανήγγειλε ο Γιάννης Παπαθανασίου. Από τις δηλώσεις του δε προκύπτει ότι τα περισσότερα έκτακτα μέτρα θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα... Οι ιδιοκτήτες ακινήτων δεν πρέπει να ξεχνάνε ότι φέτος το ΕΤΑΚ καλούνται να το πληρώσουν διπλό, ενώ οι κάτοχοι μεγάλου κυβισμού οχημάτων, εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει να λογαριάσουν επιπρόσθετα το νέο φόρο στα αυτοκίνητα.

Λείπουν 2,6 δισ. ευρώ

Από χτες «τρέχει» η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη. Η απόφαση του οικονομικού επιτελείου να πειράξει για τέταρτη φορά τον ΕΦΚ δημιουργεί μία νέα επιβάρυνση για το πορτοφόλι μας, η οποία φτάνει έως τα 6 λεπτά το λίτρο
Τη νέα επί τα χείρω αναθεώρηση των μεγεθών της οικονομίας ανακοίνωσε ο Γ. Παπαθανασίου, επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα της «Ι». Σύμφωνα με τον υπ. Οικονομίας, από τα ταμεία του κράτους θα λείψουν φέτος έσοδα 2,6 δισ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό προστίθενται και 900 εκατ. ευρώ λόγω της απόκλισης που παρατηρείται στο σκέλος των δαπανών.

Ήδη, από τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί προβλέπεται ότι θα μαζευτούν περίπου 1,2 δισ. ευρώ.


Εφάπαξ εισφορά

Ακριβά όμως θα κοστίσει και για 9.176 υπόχρεους, το σκάφος μήκους άνω των 10 μέτρων που διαθέτουν. Στα τέλη ελλιμενισμού που πλήρωναν έως τώρα, προστίθενται τα τέλη κυκλοφορίας και η εφάπαξ εισφορά. Εκτός από τα περιουσιακά μας στοιχεία, «μερίδιο» θέλει να αποσπάσει η Εφορία από τις συνδιαλέξεις με τα κινητά μας τηλέφωνα καθώς και από τις μετακινήσεις μας...

Και αυτό γιατί το Υπουργείο Οικονομικών θεώρησε ότι ένα από τα μέτρα που θα έχουν άμεση απόδοση για τα δημόσια έσοδα είναι η αύξηση των τελών κινητής τηλεφωνίας και η επιβολή φόρου στα καρτοκινητά. Όμως, ακόμα και για όσους έχουν μηνιαίο λογαριασμό 50 ευρώ, η πραγματική επιβάρυνση ξεπερνά το 30%. Και αυτό γιατί επί του συνολικού ποσού του λογαριασμού και του νέου τέλους επιβάλλεται καπέλο ΦΠΑ 19%.

Η πραγματική επιβάρυνση ξεπερνά το 40% για μηνιαίους λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ. Η κυβέρνηση χρειάζεται την αποτελεσματική εφαρμογή όλων των μέτρων (2,3 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ), ακόμη και εκείνων για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής (447 εκατ. ευρώ ή 0,2% του ΑΕΠ), για να πετύχει το στόχο μείωσης του ελλείμματος στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009. Στην αντίθετη περίπτωση το «ξεκόλλημα» του ελλείμματος από το 5% όπου φαίνεται να διατηρείται και φέτος εξαιτίας της αστοχίας των εσόδων και των δαπανών, θα αποτελέσει δύσκολο εγχείρημα για την κυβέρνηση. Έτσι, για να συγκρατηθεί το έλλειμμα στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009 λείπουν 1,9 δισ. ευρώ τα οποία θα προέλθουν από την:

• Επιβολή ετήσιων τελών κυκλοφορίας σε όλα τα σκάφη άνω των 10 μέτρων και τα ιστιοπλοϊκά άνω των 15 μέτρων.
• Επιβολή έκτακτης εισφοράς στους ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής. Αναμένονται έσοδα 60-70 εκατ. ευρώ

• Επιβάλλεται ετήσιο ειδικό τέλος από 150 έως 650 σε αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες άνω των 1.929 κ.ε. Αναμένονται έσοδα 80 εκατ. ευρώ. Εξαιρούνται υβριδικά ΙΧ.

• Αυξάνεται στα 410 ευρώ από 359 ευρώ ο ΕΦΚ στις βενζίνες. Μεταφράζεται σε επιβάρυνση 0,6 ευρώ το χιλιόλιτρο. Δεν θα αυξηθεί ο φόρος στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Το μέτρο θα αποφέρει 200 εκατ. ευρώ.

• Αυξάνεται το τέλος κινητής τηλεφωνίας. Για λογαριασμούς έως 50 ευρώ, το τέλος θα ανέρχεται στο 12%, για λογαριασμούς από 50 έως 100 ευρώ στο 15%, για 100 έως 150 ευρώ στο 18% και για λογαριασμούς πάνω από 150 ευρώ στο 20%. Αν προστεθεί και ο ΦΠΑ η επιβάρυνση για τα συμβόλαια κινητής τηλεφωνίας μπορεί να ξεπεράσει το 40%.

• Επιβάλλεται φόρος 12% στα καρτοκινητά. Συνολικά από την κινητή τηλεφωνία το χαράτσι μεταφράζεται σε 140 εκατ. ευρώ.

• Καταργείται το αφορολόγητο που ίσχυε στα κέρδη από λαχεία. Επιβάλλεται φόρος 10% στο ιπποδρομιακό στοίχημα. Από τον φόρο στον τζόγο, προβλέπονται έσοδα 180 εκατ. ευρώ _ Η κυβέρνηση ανακοίνωσε και την τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων. Αναμένονται έσοδα 1,1 δισ. ευρώ.

• Θα εκπίπτουν από το εισόδημα και όχι από το φόρο οι δαπάνες των πολιτών σε γιατρούς και δικηγόρους.

• Μειώνεται η αναπτυξιακή βοήθεια που προσφέρει η ελληνική κυβέρνηση κατά 180 εκατ. ευρώ.

Φόρος 10% στο τζόγο

Τα περισσότερα βέβαια έσοδα τα περιμένει το οικονομικό επιτελείο από την «τακτοποίηση των ημιυπαίθριων χώρων». Αποβλέπει σε εισπράξεις 1,1 δισ. ευρώ, ενώ όλο το φορολογικό πακέτο που ανακοίνωσε προχτές ο Γιάννης Παπαθανασίου στόχο έχει έσοδα 1,9 δισ. ευρώ. Με την δέσμη αυτών των φόρων όπου εντάσσονται ακόμη και τα κέρδη που προέρχονται από τα λαχεία ή τον ιππόδρομο, η κυβέρνηση επιδιώκει μία πρόσθετη ωφέλεια στην προσπάθεια κάλυψης του ελλείμματος, ίση με το 0,8% του ΑΕΠ. Για να το καταφέρει βέβαια αυτό θα πρέπει όλοι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν ημιυπαίθριους χώρους να τους δηλώσουν στην Πολεοδομία και στην Εφορία για τους κάνουν νόμιμους

Όπως δημοσιεύεται στην Ισοτιμία την 27/06/2009





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου