Η General Μotors, επί δεκαετίες ισχυρότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, «γιόρτασε» τα 100 χρόνια της ανακοινώνοντας χθες τη χρεοκοπία της
Χρεοκόπησε χθες, 1η Ιουνίου, κατά τα αναμενόμενα, η General Μotors. Ενα «κανόνι» που συμβολίζει τη χρεοκοπία της βαριάς βιομηχανίας όλων των ανεπτυγμένων κρατών της Δύσης, λόγω της αδυναμίας τους να ανταγωνιστούν τον αντίστοιχο κλάδο των λεγομένων αναπτυσσομένων κρατών της Απω Ανατολής. Πολλοί αναλυτές θεωρούν αβέβαιο το μέλλον της ιστορικής αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία εφέτος έκλεισε έναν αιώνα λειτουργίας. Και εφόσον η GΜ θα συνεχίσει να λειτουργεί υπό κρατική προστασία, προτείνουν να μετονομαστεί σε... Government Μotors (government σημαίνει ως γνωστόν κυβέρνηση). Εν πάση περιπτώσει οι ευρωπαϊκές θυγατρικές της GΜ, Οpel και Vauxhall, κατέληξαν στα χέρια της καναδικής εταιρείας κατασκευής ανταλλακτικών και εξαρτημάτων Μagna. Το αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής ήταν διττό. Πρώτον, ηρέμησαν οι Γερμανοί που τρελαίνονταν με την ιδέα της «fiatοποίησης» της Οpel. Δεύτερον, εκνευρίστηκε ο επικεφαλής της Fiat Σέρτζιο Μαρκιόνε που αναζητεί απεγνωσμένα ένα «plan Β» για να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να φέρει τον ιταλικό όμιλο στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, πίσω από την Τoyota- η Chrysler δεν του φθάνει του ιταλού μάνατζερ. Η χθεσινή ημέρα ήταν ιστορική όχι μόνο για τον παγκόσμιο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και για τον αμερικανικό καπιταλισμό εν γένει. Διότι η πτώχευση της GΜ αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο «κανόνι» που έχει ακουστεί ποτέ στον αμερικανικό επιχειρηματικό κόσμο. Πέραν του ότι εφέτος έκλεισε τα 100 χρόνια, από το 1930 ως το 2007- 77 ολόκληρα χρόνια δηλαδή- ήταν η μεγαλύτερη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο. Πρόπερσι έχασε την πρώτη θέση από την ιαπωνική Τoyota. Τώρα η GΜ καλείται να αντιμετωπίσει τον 21ο αιώνα ως... βιώσιμη εταιρεία. Και σε αυτό έχει υποσχεθεί να τη βοηθήσει ο Μπαράκ Ομπάμα. Γιατί η αμερικανική κυβέρνηση έχει πλέον τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, η οποία βρίσκεται σε δεινή οικονομική θέση- προσέφυγε σε δικαστική προστασία από τους πιστωτές της εφόσον δεν κατάφερε να εξυγιανθεί και αναδιαρθρωθεί εντός της προθεσμίας που της είχε δώσει η κυβέρνηση Ομπάμα, δηλαδή ως χθες. Ουσιαστικά η GΜ κατέρρευσε υπό το βάρος των χρεών της. Γιατί, όπως η ίδια έχει ανακοινώσει, η αξία των περιουσιακών στοιχείων της ανέρχεται σε 82,29 δισ. δολάρια και τα χρέη της σε 172,81 δισ. δολάρια.
Για τη συσσώρευση των χρεών της ευθύνονται βεβαίως δύο γεγονότα: η εξαιτίας της οικονομικής κρίσης κατακόρυφη κάμψη των πωλήσεών της στις ΗΠΑ- ως γνωστόν η GΜ «πουλάει» κατά κύριο λόγο στην εσωτερική αγορά των ΗΠΑ- αλλά και η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων σε δυσθεώρητα και κυρίως δυσβάστακτα για τους καταναλωτές ύψη τα τελευταία χρόνια. Γι΄ αυτό άλλωστε η GΜ έχασε την πρωτιά από την Τoyota, ως η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο το 2007: επειδή τα αυτοκίνητα που κατασκευάζει είναι τεράστια και σε κινητήρες και σε διαστάσεις (δηλαδή σε βάρος) και ως εκ τούτου καταναλώνουν υπερβολικά πολλή βενζίνη για να κινηθούν- συγκριτικά βεβαίως με τα σαφώς οικονομικότερα αυτοκίνητα της Τοyοta και της Ηonda, που είναι οι κυριότεροι ανταγωνιστές της GΜ στην αμερικανική αγορά.
Σε ανάλυση που δημοσίευσαν στο πρακτορείο Reuters, οι Ντέιβιντ Μπάιλι και Σογιούγκ Κιμ θέτουν το εξής ενδιαφέρον ερώτημα που ανακύπτει εν προκειμένω: «Θα πετύχει η... Government Μotors εκεί όπου απέτυχε η General Μotors ή θα εξελιχθεί σε επιχειρηματικό Βιετνάμ του Ομπάμα»; Η ίδια η εταιρεία διαβεβαίωσε, αμέσως μετά την προσφυγή της στο περίφημο άρθρο 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Νόμου, τους πελάτες, τους προμηθευτές και κάθε ενδιαφερόμενο ότι θα εξέλθει το συντομότερο από την κατάσταση πτώχευσης ως ισχυρότερη και ανταγωνιστικότερη εταιρεία. Οι «Financial Τimes» σε πρωτοσέλιδο άρθρο τους εκτιμούν ότι αυτό θα συμβεί σε διάστημα 60-90 ημερών. Οσο για τον πρόεδρο Ομπάμα, δήλωσε έτοιμος να εκχωρήσει από τον κρατικό προϋπολογισμό στην GΜ 30 δισ. δολάρια επιπλέον (συνολικά, δηλαδή, η κρατική βοήθεια προς την εταιρεία θα φθάσει τα 60 δισ. δολάρια!), για να τη βοηθήσει να ορθοποδήσει ώστε «να βγει το συντομότερο από το καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της».
Βεβαίως ο Μπαράκ Ομπάμα δεν έκλεισε τη δήλωσή του με τον τρόπο αυτό. «Θα κάνω ό,τι πρέπει για να βοηθήσω την ιστορική επιχείρηση. Εκείνο που δεν πρόκειται να κάνω είναι να την “τρέξω” εγώ» πρόσθεσε με έμφαση ο αμερικανός πρόεδρος, αναγνωρίζοντας πάντως ότι αφού της χορηγήσει τη βοήθεια, η κυβέρνηση θα ελέγχει το 60% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας! Διότι τα κρατικά κονδύλια δεν θα τα ρίξει ο Ομπάμα στη «μαύρη τρύπα» της GΜ: θα τα ανταλλάξει με μετοχές. Βεβαίως υπάρχουν και ορισμένοι που προειδοποιούν ότι εν τέλει σε «μαύρη τρύπα» πέφτουν τα κονδύλια. «Η GΜ θα είναι το Βιετνάμ του Ομπάμα. Κάθε φορά που ασχολείται με το θέμα αυτό τού κοστίζει περί τα 20 δισ. δολάρια» προέβλεψε στο Reuters ο ιστορικός του κλάδου αυτοκινήτου Μπομπ Ελτον.
Δεν είναι ο μόνος. Χθεσινή ανάλυση του Αssociated Ρress αναφέρει ότι κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν ήδη προειδοποιήσει την κυβέρνηση πως πρέπει να γνωρίζει ότι στα 5 δολάρια που χορηγεί στην GΜ τα 2 δεν πρόκειται με κανέναν τρόπο να τα πάρει πίσω! Είναι σαφές ότι η προστασία που προσφέρει ο Ομπάμα στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία- διότι και η επίσης χρεοκοπημένη Chrysler λειτουργεί με κρατικά κονδύλια - δεν συνιστά τίποτε άλλο παρά την επιστροφή στον κρατικό παρεμβατισμό. Ωστόσο, αν στην πολιτική πρακτική έχει εγκαταλειφθεί από όλους ο οικονομικός φιλελευθερισμός, ουδείς- ούτε ο Μπαράκ Ομπάμα!- τολμά να αμφισβητήσει την ηγεμονία του στον χώρο των ιδεών.
Υπάρχει μέλλον για τον ΣΥΡΙΖΑ;
Πριν από 30 δευτερόλεπτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου