
Η παρατεταμένη πανεπιστημιακή κρίση έδειξε το «μέγα κενό» μιας δυναμικής μεταρρυθμιστικής προοδευτικής πολιτικής δύναμης
η ηγεσία των δύο κομμάτων. Σε κάθε περίπτωση, τα προηγούμενα αναφέρονται προφανώς στο επίπεδο της ιδεολογίας και των εννοιολογικών στερεότυπων. Γιατί στο επίπεδο της πρακτικής και τα δύο κόμματα συμμετέχουν ολοψύχως στην «πολιτική αγορά» και στην «κοινωνία του θεάματος». Και καλά κάνουν, αν και ακόμα καλύτερα θα ήταν να διατηρούσαν περισσότερο κριτική στάση.
Διαφορετικά βιώνουν όμως τις αντιθέσεις του πολιτικού αρχέτυπου «ούτε μεταρρύθμιση ούτε επανάσταση- μόνο «αντίσταση» οι νέοι και οι νέες που δέχονται την επιρροή της μετακομμουνιστικής κουλτούρας. Από τη μια, διαποτίζονται από την απαισιοδοξία ως προς τις πραγματικές ευκαιρίες και δυνατότητες που τους δίνει η σημερινή κοινωνία, όσο και αν το αγωνιστικό φρόνημα συγκαλύπτει το γεγονός. Το ακούσαμε στον λόγο των παιδιών των «καταλήψεων». Η πανταχού παρούσα ανασφάλεια και οι κλειστοί ορίζοντες της ανεργίας μοιάζει να περιμένουν κάθε φοιτητή και φοιτήτρια. Όλη η κοινωνία άλλωστε έχει βαλθεί σχεδόν συστηματικά να αποθαρρύνει τη νεολαία της. Οι πρωτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες έρχονται με το ηθικό μελλοντικού τροφίμου του ΟΑΕΔ. Το σημερινό πολιτικό αρχέτυπο της μετακομμουνιστικής Αριστεράς συμβάλλει με τον τρόπο του. Να μην αλλάξει τίποτα, γιατί το αύριο κατά πάσα πιθανότητα θα είναι χειρότερο από το χτες. Φροντίζουν γι΄ αυτό οι «επιχειρήσεις», η αγορά, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η παγκοσμιοποίηση, κ.λπ. Από την άλλη, ο αριστερός βολονταρισμός και ο νεανικός ενθουσιασμός ζητούν τη διέξοδό τους. Και τη βρίσκουν στη στιγμή της «κατάληψης», και για τους πιο μαχητικούς, στη στιγμή της σύγκρουσης με την αστυνομία (γι΄ αυτό οι αριστεριστές και οι αναρχοαυτόνομοι έχουν την πρωτοκαθεδρία). Η «κατάληψη» και η σύγκρουση συμβολίζουν τη «ρήξη», μέσω της οποίας αυτή η νεολαία προσπαθεί να συμπληρώσει θετικά την «αντιστασιακή» της ταυτότητα. Γι΄ αυτό αναγορεύονται σε καθημερινή ή εβδομαδιαία τελετουργία. Η περιοδική επανάληψη διατρανώνει την ταυτότητα και ανακαλεί φαντασιακά τη μεταφυσική της ιστορικά αδιανόητης επανάστασης. Έτσι, το κράμα συντηρητισμού και «τελετουργίας της ρήξης» έχει δέσει.
Αυτά ως προς τη μετακομμουνιστική Αριστερά. Ως προς την άλλη; Η παρατεταμένη πανεπιστημιακή κρίση έδειξε το «μέγα κενό» μιας δυναμικής μεταρρυθμιστικής προοδευτικής πολιτικής δύναμης. Η ταλαιπωρία του ΠΑΣΟΚ και της ΠΑΣΠ απλώς έκανε πασιφανές το γεγονός, ξαναθέτοντας το ερώτημα: μεταξύ του μετακομμουνιστικού κράματος συντηρητισμού και νεο-αριστερισμού και του δεξιού soft συντηρητισμού, υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες ενός ριζοσπαστικού μεταρρυθμισμού;
Οι αρθρογράφοι συνηθίζουν να υπόσχονται «επ΄ αυτού θα επανέλθω». Το μέγεθος του ερωτήματος όμως είναι τέτοιο που η μόνη υπόσχεση είναι ότι θα συνεχίσει να μας τριβελίζει.
Ο Γιάννης Βούλγαρης διδάσκει στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου