Το 1968 ο μαύρος ειρηνιστής παπάς Martin Luther King ο οποίος διακήρυττε την ισότητα και την ενσωμάτωση των μαύρων στον αμερικάνικο καπιταλισμό δολοφονείται από το F.B.I. Στη πραγματικότητα μερικά χρόνια πριν είχε αναθεωρήσει την άποψη του αυτή καλώντας το λαό σε γενική ανυπακοή, διαπιστώνοντας πλέον ότι ο ειρηνικός δρόμος είναι αδιέξοδος. Το κάλεσμα αυτό θα οδηγούσε σε όξυνση της ταξικής αντιπαράθεσης στο εσωτερικό των Ε.Π.Α., αφού ο M.L.K. είχε απλώσει την επιρροή του σε πλατιά στρώματα μαύρων, και όχι μόνο, εργατών πράγμα που προκαλούσε πανικό στα επιτελεία της αστικής τάξης γιατί πλέον αποτελούσε πραγματικό κίνδυνο.Η διαπίστωση του αδιεξόδου της ειρηνικής λύσης και συνύπαρξης σε συνδυασμό με την επιρροή του Malcolm X, ενισχύει τα πιο ριζοσπαστικά κομμάτια του κινήματος των κοινωνικών δικαιωμάτων των μαύρων της Ε.Π.Α. που βρήκαν έκφραση μέσα από το κόμμα των Μαύρων Πανθήρων.
Η ίδρυση και το χτίσιμο του κόμματος
Οι Μαύροι Πάνθηρες ιδρύθηκαν στο Oakland to1966, από μια ομάδα ακτιβιστών για τα κοινωνικά δικαιώματα με επικεφαλείς τους Hewey P. Neewton και Bobby Seale. To αρχικό τους όνομα ήταν Κόμμα των Μαύρων Πανθήρων για την Αυτοπροστασία, μέχρι να καταλήξουν στο Κ.Μ.Π. Το κόμμα στην αρχή είχε ως στόχο την προστασία των μαύρων κοινοτήτων, πραγματοποιώντας ένοπλες περιπολίες στους δρόμους των αστικών γκέτο της χώρας. Τα κρούσματα αστυνομικής βίας είχαν πολλαπλασιαστεί και πλέον απέναντι από κάθε περιπολία των μπάτσων υπήρχε μια αντίστοιχη ένοπλη των ΜΠ. Στηλιτεύοντας τους χίπηδες της εποχής οι ΜΠ, υιοθετούν ύφος αυστηρό και καθιερώνουν τη στολή: Μαύρο μπερέ, χαμηλές μαύρες μπότες, και μπλε πουκάμισο. Από οργάνωση αυτοάμυνας έχουν μετατραπεί σε επαναστατικό στρατό. Έχουν ξεκάθαρες δομές και στο εσωτερικό του κόμματος δίνοντας στους ηγέτες τους τον τίτλο του υπουργού. Δημιουργούν παραρτήματα σε όλη σχεδόν την επικράτεια τα οποία λειτουργούν σε δικτύωση με κεντρικά, τα γραφεία του Oakland. Οι θέσεις και οι επιδιώξεις τους συμπυκνώνονται στο Πρόγραμμα των 10 Σημείων ένα κείμενο ριζοσπαστικό στο οποίο φαίνεται ξεκάθαρα η μαρξιστική τους ιδεολογία.
Το πρώτο ηχηρό μήνυμα προς την αμερικάνικη αστική τάξη δόθηκε το Μάιο του 67 όταν ο Bobby Seale με μία ομάδα συντρόφων του εισβάλουν οπλισμένοι στην αίθουσα της νομοθετικής συνέλευσης της Καλιφόρνια, όπου συζητούνταν ένα νομοσχέδιο για την απαγόρευση της οπλοκατοχής στην πολιτεία.
Τον Ιούνιο του 1967 διεξάγεται στη Νέα Υόρκη η πρώτη συνδιάσκεψη των Μαύρων Πανθήρων που διαρκεί 4 μέρες και συμμετέχουν 45 ομάδες, όπου καταθέτουν τις θέσεις τους για το μέλλον του κόμματος. Τελικά επικρατούν οι ριζοσπάστες. Την ίδια περίοδο ο Newton κυκλοφορεί το πολιτικό του μανιφέστο με τίτλο “Μήνυμα Στη Αμερική” στοχεύοντας τον λευκό καταπιεστή και στηλιτεύοντας το Αμερικάνικο όνειρο.
Οι πρώτες μάχες
Τον ίδιο μήνα ξεσπά μεγάλη εξέγερση στο Marion μετά από φήμες για τη δολοφονία ενός συντρόφου από μπάτσους. Οι ταραχές διαρκούν 7 ολόκληρες μέρες με 47 νεκρούς και 7000 τραυματίες από τις σφαίρες της αστυνομίας και της εθνοφρουράς. Οι ταραχές αυτές οριοθετούν ένα πραγματικό πόλεμο που είχε ξεσπάσει στο εσωτερικό της χώρας ταυτόχρονα με τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο που διεξήγαγαν οι Ε.Π.Α. στο Βιετνάμ.
Τον Σεπτέμβρη του ίδιου χρόνου συμβαίνει ένα γεγονός που θα άλλαζε πολλά στην επιρροή των ΜΠ στην Αμερική. Το αυτοκίνητο του Newton πέφτει σε μπλόκο της αστυνομίας για “τυπικό” έλεγχο. Ακολουθεί μα έντονη λογομαχία που θα καταλήξει σε πυροβολισμούς εκατέρωθεν όπου θα σκοτωθεί ένας εκ των μπάτσων.
Για την δολοφονία του μπάτσου κατηγορείται, ο επίσης τραυματισμένος από τη συμπλοκή, Newton. Το γεγονός αυτό ήταν η σπίθα που άναψε τη φωτιά. Χιλιάδες νέοι, λευκοί απογοητευμένοι από τη στάση της Ε.Π.Α. στο Βιετνάμ συνενώνουν τις φωνές τους με μαύρους υποστηρικτές των Μαύρων Πανθήρων φωνάζοντας “free Huey”, δημιουργώντας ένα πρωτοφανές κίνημα αλληλεγγύης που ενσωμάτωνε όλες τις κοινωνικές αντιθέσεις ανάμεσα στους έχοντες και μη έχοντες, στους προνομιούχους και μη. Ο αγώνας για την απελευθέρωση ενός μαύρου επαναστάτη που κατηγορείται για την δολοφονία ενός λευκού μπάτσου συμβόλιζε τον αγώνα των καταπιεσμένων ενάντια στη καταπίεση, και έστελνε μήνυμα ελευθερίας σε όλους.
Το “free Huey” κίνημα, όπως ονομάστηκε, δημιούργησε ένα θετικό για τη δίκη κλίμα, όπου κατά τη διάρκεια της κατέρρευσε η κατηγορία για φόνο πρώτου βαθμού και διατάχθηκε ξανά η εκδίκαση της υπόθεσης. Είναι φανερό ότι οι ΜΠ είχαν καταφέρει ένα σημαντικό πλήγμα στο γόητρο των αντιπάλων τους. Παρόλες τις προσπάθειες του F.B.I. οι ΜΠ όχι μόνο δεν διαλύονταν αλλά κατάφεραν να ακουστούν σε ακροατήρια που μέχρι τότε δεν είχαν φτάσει.
“Προγράμματα επιβίωσης”
Σε επίπεδο δρόμου το κόμμα άρχισε να αναπτύσσει μια σειρά από κοινωνικά προγράμματα τα οποία παρείχαν υπηρεσίες σε μαύρους και φτωχούς προωθώντας ταυτόχρονα ένα εναλλακτικό μοντέλο σε ένα πιο ανθρώπινο σκηνικό, χωρίς όμως να παραμερίζουν την επαναστατική προπαγάνδα. Αυτά τα προγράμματα τα οποία τελικά ξεπέρασαν τα 35 αναφέρονται ως “προγράμματα επιβίωσης” και υλοποιούνταν από τα μέλη του κόμματος κάτω από το σύνθημα “η επιβίωση οδηγεί στην επανάσταση”. Ενδεικτικά το πρώτο τέτοιο πρόγραμμα ήταν το δωρεάν πρωινό για τα παιδιά που ενώ ξεκίνησε από μια καθολική εκκλησία του San Francisco σύντομα επεκτάθηκε σε όλες τις πόλεις της επικράτειας που υπήρχαν παραρτήματα του κόμματος. Κάθε μέρα χιλιάδες φτωχά και πεινασμένα παιδιά ταίζονταν από το κόμμα, που έβρισκε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να προπαγανδίσει την επανάσταση.
Ανοιχτή πολιτική δράση
Η επιρροή του κόμματος φάνηκε όταν, ύστερα από τη δολοφονία του Martin Luther King, στελέχη των ΜΠ καθοδηγούν μια διαδήλωση στην πόλη της Washington η οποία θα εξελιχθεί σε μακρά εξέγερση διάρκειας 4 ημερών που θα έχει ως αποτέλεσμα 4 νεκρούς και χιλιάδες τραυματίες. Οι ταραχές αυτές έτρεψαν την προσοχή των αρχών εξ ολοκλήρου πάνω στους ΜΠ.
Οι μηχανισμοί καταστολής των Ε.Π.Α. ήταν πλέον αποφασισμένοι να τους διαλύσουν πάση θυσία. Με το σχέδιο cointelpro (αναλύεται παρακάτω) να βρίσκεται στη κορύφωση του, στις 6 Απριλίου οι μπάτσοι εισβάλλουν στα κεντρικά γραφεία των ΜΠ στο Oakland με την πρόφαση της αναζήτησης ναρκωτικών και εκρηκτικών. Αφού καταστρέφουν ολοσχερώς τα γραφεία δολοφονούν 4 μέλη των ΜΠ και συλλαμβάνουν δυο από τα ηγετικά τους στελέχη που λίγο αργότερα όμως θα αφεθούν ελεύθερα.
Το κόμμα παρ’ όλα τα πλήγματα που έχει δεχθεί από τις δολοφονίες, τη διαφθορά και τους προβοκάτορες που έχει βάλει το F.B.I., καταφέρνει και ανασυντάσσεται για μια ακόμα φόρα και αποφασίζει την κάθοδό του στις δημοτικές εκλογές του Oakland με υποψηφίους τον Bobby Seale και την Elaine Brown για τις θέσεις του δημάρχου και της αντιδημάρχου, αντίστοιχα. Αν και οι εκλογές δεν θα κερδηθούν οι ΜΠ θα καταφέρουν να εξαπλώσουν ακόμα περισσότερο το ακροατήριό τους και να καταδείξουν στις αρχές ότι εξακολουθούν να είναι ζωντανοί και επικίνδυνοι για την πολιτική σταθερότητα της χώρας.
Στο εσωτερικό του κόμματος οι διαμάχες οδηγούν σε αδιέξοδα. Ο Βobby Seale ύστερα από ραδιουργίες διαφόρων πρακτόρων που έχουν παρεισφρήσει στο κόμμα διαγράφεται, και ο Newton (που εν τω μεταξύ έχει αποφυλακιστεί)κατηγορείται εκ νέου από τις αρχές, αυτή τη φορά για το φόνο μιας νεαρής πόρνης, αυτοεξορίζεται στη Κούβα για να αποφύγει τη στημένη δίκη, και έτσι το κόμμα μένει ακέφαλο. Την ηγεσία αναλαμβάνει η Elaine Brown η οποία προσπαθώντας να βγάλει το κόμμα από το αδιέξοδο το οδηγεί ξανά στις εκλογές με υποψήφιο δήμαρχο τον Lionel Wilson και αφού εξασφαλίζει τη συμπαράσταση κάθε εργατικής ένωσης της περιοχής καταφέρνει το πρωτοφανές: Εκλέγεται ο πρώτος μαύρος δήμαρχος του Oakland στα 100 χρόνια ιστορίας του δήμου. Στα πλαίσια της πολιτικής του ο Wilson εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση για τη δημιουργία 300 κατοικιών για τους φτωχούς και κατασκευάζει ένα νέο κέντρο της πόλης όπου παράγει πάνω από 10000 νέες θέσεις εργασίας τις οποίες καταλαμβάνουν οι άνεργοι και αυτοί που ζουν κάτω από το όριο της φτώχιας.
Στα επόμενα χρόνια ο Huey Newton επιστρέφει από την Κούβα και βρίσκει το κόμμα σε παρακμή, πολλοί μαύροι πάνθηρες είχαν πέσει νεκροί από τις σφαίρες μπάτσων και ακόμα περισσότεροι είχαν διασπαρθεί στις φυλακές της επικράτειας της χώρας. Μάταια γίνεται μια προσπάθεια για να καθαριστεί το κόμμα από τους χαφιέδες του F.B.I. Το αστικό κράτος των Ε.Π.Α. είχε κερδίσει, οι Μαύροι Πάνθηρες που είχαν έρθει σε άμεση αντιπαράθεση μαζί του είχαν συντριβεί αμείλικτα.
Το Σχέδιο Cointelpro
Από την πρώτη κιόλας περίοδο της δημιουργίας των ΜΠ οι μυστικές υπηρεσίες των Ε.Π.Α. μελετούσαν τις μεθόδους που θα χρησιμοποιούσαν για να καταστείλουν αυτό το νέο εσωτερικό εχθρό. Έτσι ο διευθυντής του F.B.I. J Edgar Hoover, αποφάσισε να ενεργοποιήσει το σχέδιο Cointelpro (Counter Intelligence Programme) σχέδιο που είχε χρησιμοποιηθεί το 1956 για την καταστολή του Κ.Κ των Ε.Π.Α. και του SWP (Socialist Workers Party).
To Cointelpro ήταν ένα Mc Carthy-ικής έμπνευσης πρόγραμμα που περιλάμβανε δολοφονίες μελών των στοχευόμενων οργανώσεων, παρείσφρηση προβοκατόρων στο εσωτερικό τους τόσο στα ανώτερα κλιμάκια όσο και στη βάση τους, συκοφάντηση των θέσεων τους και διασπορά ψευδών ειδήσεων με στόχο τον αποπροσανατολισμό των οργανώσεων και των οπαδών τους. Πιο συγκεκριμένα για τους ΜΠ το F.B.I. στα πλαίσια του Cointelpro επέλεξε να χρησιμοποιήσει τα εξής:
Ωτακουστές
Ήταν ένα πρόγραμμα μαζικής παρακολούθησης, που διεξάγονταν μέσω υποκλοπών, κρυφών διαρρήξεων και παρεμβάσεων στην αλληλογραφία των ΜΠ. Σε αντίθεση με αυτό που θα περίμενε κανείς, ο σκοπός αυτών των δραστηριοτήτων δεν ήταν τόσο η συλλογή πληροφοριών όσο η δημιουργία παράνοιας στο εσωτερικό τους κάνοντας τους να συνειδητοποιήσουν ότι είχαν επιλεγεί από τις αρχές για “ειδική” μεταχείριση.
Ψεύτικη αλληλογραφία
Κατασκευάζονταν αλληλογραφία ανάμεσα στα μέλη του κόμματος που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα με στόχο να προωθήσει διασπάσεις στο εσωτερικό των ΜΠ.
Επιχείρηση “Μαύρη Προπαγάνδα”
To σχέδιο αυτό αφορούσε την κατασκευή- διανομή έντυπου υλικού εκ μέρους των ΜΠ και είχε σαν στόχο να διαστρεβλώσει τις θέσεις, τους σκοπούς και τους στόχους του κόμματος με τέτοιo τρόπο ώστε να τις καταστήσει δημόσια αναξιόπιστες και να προκαλέσει διαμάχες στο εσωτερικό τους.
Παραπληροφόρηση ή “Γκρίζα Προπαγάνδα”
Το F.B.I. έκανε συστηματική διάχυση παραπληροφόρησης στον τύπο και στα ηλεκτρονικά μέσα για να δυσφημήσει τους ΜΠ και να προκαλέσει οξύτητες. Aυτή ήταν μια πολύ καλή μέθοδος για να διαμορφώσει το κοινό αίσθημα έτσι ώστε να αποδέχεται τις “υπερβολές” του F.B.I., της αστυνομίας και των διαφόρων “αγανακτισμένων πολιτών” απέναντι στους ΜΠ ώστε να διευκολύνουν την καταδίκη των υπόδικων ακόμα και με σαθρά αποδεικτικά στοιχεία.(αλήθεια μήπως θυμίζει κάτι αυτό?)
Ψεύτικες οργανώσεις
Η υπηρεσία άρχισε να εκκολάπτει ψευτοοργανώσεις με σκοπό να υπονομεύσει του ΜΠ. Μια τέτοια οργάνωση ήταν το “κόκκινο αστέρι”
Bad jacketing
Ο όρος αναφέρεται στην πρακτική δημιουργίας υποψιών ότι άτομα ή μέλη των ΜΠ είναι χαφιέδες της αστυνομίας ή ένοχοι κατάχρησης χρημάτων ή άλλων τέτοιων. Ο σκοπός αυτής της τακτικής ήταν να απομονώσει και να εξουδετερώσει τα παραπάνω άτομα.
Ο Hoover στοχοποιούσε τους ΜΠ από το 1967 αποκαλώντας τους ως τη “μεγαλύτερη απειλή στο εσωτερικό της χώρας”. Έπρεπε λοιπόν να τους αντιμετωπίσει ως τέτοια. Εξηγώντας το Cointelpro σε ένα γράμμα στους πράκτορές του ανέφερε:
“Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι να ξεσκεπάσει, να επιφέρει ρήξη, να αποπροσανατολίσει, να οδηγήσει σε ανυποληψία ή αλλιώς να εξουδετερώσει τις ενέργειες των μαύρων εθνικιστών, την ηγεσία τους, τα μέλη τους και τους οπαδούς τους”. Ακολουθώντας τα παραπάνω το F.B.I. έστειλε ένα πράκτορα του στο εσωτερικό των ΜΠ, τον Εarl Antony o οποίος σύντομα κατάφερε να πάρει θέση στην κεντρική επιτροπή του κόμματος.
Παράλληλα με τις υπόγειες πρακτικές του F.B.I. οι ΜΠ κινδύνευαν άμεσα και από την επίσημη αστυνομία. Τα γραφεία τους σε όποιο μέρος της χώρας βρίσκονταν δέχονταν αλλεπάλληλες επιθέσεις, από τους μπάτσους, που οδηγούσαν συνήθως σε συμπλοκές με αρκετούς ΜΠ νεκρούς και ακόμα περισσότερους υπόδικους. Στα δικαστήρια όμως αυτά οι κατηγορίες κατέρρεαν με αποτέλεσμα οι ΜΠ να βγαίνουν κερδισμένοι από αυτή την αντιπαράθεση αφού είχαν καταφέρει να ακουστούν και να προπαγανδίσουν τις θέσεις τους σε ένα κεντρικό πολιτικό σκηνικό. Όσο μεγάλωνε η επιρροή των ΜΠ, τόσο εντείνονταν και το Cointelpro.Το 1968 σε ένα άλλο γράμμα του ο Hoover διατάζει τους πράκτορες του: “πρέπει να εκμεταλλευτούμε όλους τους πιθανούς δρόμους δυσφορίας στις τάξεις των ΜΠ”.
Έτσι χρησιμοποιώντας την “γκρίζα προπαγάνδα” όπως αναφέραμε παραπάνω, το F.B.I. προκάλεσε την έντονη διαμάχη μεταξύ του Huey Newton και του Eldrige Cleaver, διαμάχη που υποτίθεται ότι εντοπίζονταν στην διαφωνία που είχαν μεταξύ τους για τη φύση και το μέλλον του κόμματος. Ο Cleaver φέρεται να έχει διατυπώσει απόψεις για μετατόπιση του κόμματος προς την ατομική ένοπλη βία, ενώ ο Newton εκφράζει τη άποψη των κοινωνικών προγραμμάτων και της εξάπλωσης των ιδεών των ΜΠ προς τη πλατιά μάζα. Η κατασκευασμένη αυτή διαμάχη οδήγησε στη διαγραφή του Cleaver από το κόμμα και στη δολοφονία του δικηγόρου των ΜΠ, Sam Napier.
Σοβαρούς τριγμούς στο εσωτερικό του κόμματος προκάλεσε επίσης και η δολοφονία του 17χρονου Bobby Hatton o οποίος ήταν ιδρυτικό μέλος των ΜΠ και επικεφαλής του παραρτήματος του Illinois. Στο πρόσωπο του Hatton το F.B.I. έβλεπε μια μεγάλη απειλή καθώς θεωρούνταν ο μελλοντικός ηγέτης των ΜΠ και ήταν άτομο με βαθιά πολιτική συγκρότηση, ικανότητα στη διοίκηση και ευρεία απήχηση στη περιοχή του. Τη δολοφονία αυτή ακολούθησαν μια σειρά από συλλήψεις που οδήγησαν στην αποδυνάμωση των ΜΠ.
Το Cointelpro που όπως αναφέραμε παραπάνω αποτελούνταν από μια σειρά παρανόμων και υπόγειων ενεργειών του F.B.I. σε συνδυασμό με την επίσημη καταστολή των αρχών, απέδειξε την αποτελεσματικότητά του για μια ακόμη φορά καταφέρνοντας καίρια πλήγματα στις τάξεις των ΜΠ με συνέπεια την αποδυνάμωση και τελικά την διάλυση του κόμματος μετά από αρκετά χρόνια αντίστασης περίπου στα τέλη της δεκαετίας του 70.
Αποτελέσματα του Cointelpro φαίνονται ακόμα και στις μέρες μας στην περίπτωση του Mumia Abu Jamal, μαχητή των ΜΠ που ήταν καταδικασμένος σε θάνατο (πρόσφατα και μετά από πολυετή αγώνα άρθηκε η καταδίκη του) και παραμένει φυλακισμένος στα μπουντρούμια, για ένα φόνο που δεν έκανε ποτέ. Άλλη μια χαρακτηριστική περίπτωση εκδικητικότητας του αστικού κατεστημένου απέναντι στους ΜΠ είναι και η καθαίρεση από την εθνική ομάδα των Ε.Π.Α των δυο ολυμπιονικών δρομέων της ολυμπιάδας του 68 που ύψωσαν στο βάθρο τη γροθιά με το δερμάτινο γάντι-σήμα κατατεθέν των ΜΠ ως ένδειξη διαμαρτυρίας και αλληλεγγύης στο αγώνα των συντρόφων τους ενάντια στην καταπίεση. Το αποτέλεσμα αυτής τους της ενέργειας ήταν να τους πάρει τα μετάλλια η ολυμπιακή επιτροπή και να τους εξαφανίσει από τον αθλητικό χάρτη.
H Πολιτική Παρακαταθήκη
Στα χρόνια που έχουν μεσολάβησαν από τη διάλυση των ΜΠ μέχρι σήμερα πολλά έχουν ακουστεί για τις θέσεις και την δράση τους. Από τη μία πλευρά οι αστοί, που θέλουν να διαγράψουν από την ιστορία ένα από τα πιο ριζοσπαστικά κινήματα των καπιταλιστικών μητροπόλεων του περασμένου αιώνα, όπου αναφέρονται σε αυτούς, τους παρουσιάζουν ως ρατσιστές ,εθνικιστές και τρομοκράτες. Στα βιβλία της νεότερης ιστορίας των Ε.Π.Α. δεν θα βρει κανείς καμία αναφορά στους ΜΠ μιας και ξέρουμε ότι την ιστορία την (ξανά) γράφουν οι νικητές. Το ίδιο εξάλλου συμβαίνει και με τον Malcom X, ένα ακόμα επαναστάτη ηγέτη του κινήματος των δικαιωμάτων των μαύρων, ο οποίος είναι και αυτός σβησμένος από τα κιτάπια της ιστορίας. Ακόμα και ο Martin Luther King, που τα λόγια του ακολουθούνται και στις μέρες μας ως μανιέρα των πολιτικών που θέλουν να δείξουν ένα προοδευτικό χαρακτήρα, παρουσιάζεται μόνο ως πασιφιστής, οπαδός της ειρηνικής συνύπαρξης μέσα στον καπιταλισμό, διαγράφοντας εντελώς τη μεταστροφή της άποψης του τα τελευταία χρόνια της ζωής του, που βλέποντας το ειρηνικό αδιέξοδο καλούσε για μαζική πολιτική ανυπακοή. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο δολοφονήθηκε από το F.B.I..
Είναι συνηθισμένη πρακτική των αστών μετά την φυσική καταστολή των κινημάτων να στοχεύουν και στην ιδεολογική απαξίωση τους, διαστρεβλώνοντας την ιστορία, τις θέσεις και την δράση των επαναστατών. Ευτυχώς τα γεγονότα έχουν γίνει σχετικά πρόσφατα και μπορούμε να έχουμε μια καλύτερη εικόνα μέσα από μαρτυρίες ανθρώπων που συμμετείχαν σε αυτά.
Αλλά δεν θα περίμενε κανείς κάτι διαφορετικό από τα επιτελεία της αστικής τάξης. Η αντίδραση τους αυτή ήταν η αναμενόμενη αφού οι ΜΠ αποτελούσαν μια πραγματική απειλή για τα σχέδια τους στο εσωτερικό της χώρας. Το περίεργο είναι η στάση οργανώσεων, συνιστωσών και τάσεων που συγγενεύουν ως προς τους στόχους, δηλαδή την ανατροπή του καπιταλιστικού συστήματος και την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, με τους ΜΠ. Πολλές ομάδες λοιπόν τους κατηγορούν για λανθασμένες επιλογές και τους καταλογίζουν θέσεις που δεν εξέφρασαν ποτέ όπως για παράδειγμα ότι ήταν ρατσιστές ή ότι δεν είχαν σαφές πολιτικό πρόγραμμα και αναλώνονταν στις αντιπαραθέσεις με τους μπάτσους. Αυτού του είδους η κριτική είναι μια κλασική παθογένεια της αριστεράς που προβάλλει πρώτα τις διαφωνίες με άλλες ομάδες, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περίπτωσης, και προσπαθώντας να διατηρήσει τη ιδεολογική της καθαρότητα καταλήγει σε συμπεράσματα και απόψεις που στην ουσία δεν διαφέρουν από αυτές των αστών. Αντί λοιπόν να συστρατευθούν με τον δίκαιο αγώνα των ΜΠ, τόσο φυσικά (οι σύγχρονοί τους) όσο και ηθικά (οι μεταγενέστεροι), επιλέγουν την εκ του ασφαλούς κριτική παραγνωρίζοντας την άγρια καταστολή που δεχόντουσαν οι ΜΠ από όλες τις μεριές.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στα χρόνια των ΜΠ και με στόχο την φυσική τους εξόντωση συστάθηκε η στρατικοποιημένη αστυνομία (S.W.A.T) που αποτελούνταν από ειδικά εκπαιδευμένους μπάτσους, ελικόπτερα, τανκς και άλλα τέτοια. Τα SWAT επιτέθηκαν ακόμα και στα κοινωνικά προγράμματα σίτισης, όπως το πρωινό για τους φτωχούς όπου εισέβαλλαν στη διαδικασία σημαδεύοντας με τα όπλα τα παιδάκια και ξυλοκοπώντας τον ενήλικα, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο στους ΜΠ ότι δεν θα σταματήσουν σε τίποτα μέχρι να τους συντρίψουν. Θα περίμενε κανείς ότι αμερικάνικη κοινωνία θα αντιδρούσε σε τέτοιου είδους αποτρόπαιες πράξεις, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ, πράγμα που μαρτυράει το πόσο καλά έκανε τη δουλειά του το Cointelpro καθώς επίσης το πόσο καθυστερημένη ήταν σε σχέση με το ριζοσπαστικό πρόγραμμα των ΜΠ και το στρατηγικό τους στόχο για την επανάσταση.
Πολλοί κατηγορούσαν, και κατηγορούν, τους ΜΠ για ρατσισμό. Όμως αυτό δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στην πραγματικότητα. Εκείνη την περίοδο στις Ε.Π.Α. το επαναστατικό υποκείμενο ήταν οι μαύροι. Ήταν στο στόχαστρο της αστικής τάξης τόσο οικονομικά, που αποτελούσαν το φθηνό εργατικό δυναμικό χωρίς το παραμικρό δικαίωμα, όσο και φυλετικά, όπου εξακολουθούνταν να αντιμετωπίζονταν ως υπάνθρωποι( να μην ξεχνάμε ότι μέχρι τότε δεν τους επιτρέπονταν ούτε να καθίσουν μαζί με τους λευκούς στα λεωφορεία και τα εστιατόρια). Σε αυτή λοιπόν τη διπλή καταπίεση έπρεπε να εξεγερθούν. Το όχημα για την αφύπνιση των μαύρων βρέθηκε στο πρόσωπο των ΜΠ οι οποίοι σε αντίθεση με τον Martin Luther King,που, τουλάχιστον στην αρχή, ζητούσε μόνο φυλετικά δικαιώματα, έβαζαν την προοπτική της σοσιαλιστικής επανάστασης ως το μοναδικό μέσο για την απελευθέρωση όχι μόνο της φυλής τους αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας. Οι ΜΠ ήταν τόσο συνειδητοί ώστε καμία πίεση να μην τους κάνει ρατσιστές. Γνώριζαν ότι η απελευθέρωση της φυλής τους από τα δεσμά των καταπιεστών τους θα ερχόταν μέσα από την απελευθέρωση όλης της κοινωνίας από τα δεσμά του καπιταλισμού. Οι θέσεις τους αυτές ξεκαθαρίζονται σε όλα τους τα γραπτά κείμενα με κορύφωση την διακήρυξη των 10 σημείων. Επίσης σε όλη τη διάρκεια της πορείας τους στην αμερικάνικη ταξική πάλη συνεργάστηκαν άρρηκτα με άλλες με άλλες αριστερές ομάδες και οργανώσεις που βέβαια δεν αποτελούνταν από μαύρους.
Ασυμβίβαστος επαναστατικός αγώνας
Άλλη μια συχνή κριτική που συναντάται σε βάρος των ΜΠ είναι ότι είχαν φτιάξει ένα στρατιωτικού τύπου κόμμα. Πράγματι οι ΜΠ προσπάθησαν, και κατάφεραν εν πολύς, να συγκροτήσουν ένα Λενινιστικού τύπου κόμμα με πολύ αυστηρές δομές και ιεραρχία γιατί θεωρούσαν, ορθώς, ότι μόνο μέσα από μία τέτοιου τύπου οργάνωση θα μπορούσαν να αντέξουν τις επαναλαμβανόμενες επιθέσεις που γίνονταν εναντίον τους από το αστικό κράτος και να φέρουν την σοσιαλιστική επανάσταση που ήταν και ο στρατηγικός τους στόχος. Αν δεν είχαν τόσο σφικτή οργάνωση είναι σίγουρο ότι δεν θα άντεχαν ούτε 6 μήνες, στην αντιπαράθεση τους με το επίσημο και το ανεπίσημο κράτος των Ε.Π.Α. Οι ΜΠ χρησιμοποιούσαν τα όπλα με ένα συμβολικό χαρακτήρα εκμεταλλευόμενοι το νόμο για την ελευθερία της οπλοκατοχής, και τα έστρεφαν ενάντια στους μπάτσους μόνο σε περιπτώσεις άμυνας όταν δέχονταν επίθεση. Πίστευαν ότι η επανάσταση θα έρθει μόνο με την μαζική εξέγερση των καταπιεσμένων. Ήταν ταγμένοι στην επανάσταση και έδωσαν πολλές φορές ακόμη και τη ζωή τους για αυτή σε μια περίοδο και ένα περιβάλλον που δεν ευνοούσε τέτοιες πρακτικές και οράματα. Καλύτερα από τον καθένα τα λεει ο ίδιος ο ηγέτης τους Huey Newton σε μια συνέντευξη από τη φυλακή.
“Η επανάσταση δεν δέχεται κανένα συμβιβασμό. Δεν θα συμβιβαστούμε γιατί το θέμα είναι πολύ βασικό. Αν συμβιβαστούμε είναι σαν να ξεπουλάμε την ελευθερία μας, την επανάσταση. Κι εμείς αρνούμαστε τη σκλαβιά. Καλύτερα να πεθάνουμε παρά να συνεχίσουμε να ζούμε σε αυτή την κατάσταση. Αν συμβιβαστούμε δεν θα χάσουμε μόνο την ελευθερία μας αλλά και την ανθρωπιά μας. Ξέρουμε ότι παλεύουμε ενάντια στην υψηλή τεχνολογία αυτής της χώρας και καταλαβαίνουμε ότι δεν υπάρχουνε μόνο χάρτινες τίγρεις όπως λεει ο Μάο, αλλά και αληθινές, γιατί είναι σε θέση να εξοντώνουν μυριάδες ανθρώπους. Αλλά με το πέρασμα του χρόνου θα αποδειχθούν χάρτινες, γιατί στην πραγματικότητα δεν έχουν καμία σχέση με τους ανθρωπότητα. Έχουν διαχωριστεί από τους ανθρώπους. Ξέρουμε ότι ο εχθρός διαθέτει τεράστια δύναμη, όμως για μας είναι επιτακτική ανάγκη να νικήσουμε, να ξαναβρούμε τον εαυτό μας, την ανθρωπιά μας και αυτό είναι το βασικότερο. Γι’ αυτό, ή θα νικήσουμε ή θα παραμείνουμε σκλάβοι. Ή θα νικήσουμε, ή θα πεθάνουμε στην προσπάθεια μας να νικήσουμε”.
Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ 10 ΣΗΜΕΙΩΝ
# ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΝΗΚΟΥΜΕ.
1. ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΜΕ ΤΗ ΜΟΙΡΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΑΝΗΚΟΥΜΕ.
Πιστεύουμε ότι οι μαύροι και οι καταπιεσμένοι άνθρωποι δεν θα είμαστε ελεύθεροι αν δεν μπορέσουμε να καθορίζουμε οι ίδιοι τις ζωές μας μέσα στις κοινότητες μας, ελέγχοντας οι ίδιοι όλα τα δημόσια ιδρύματα που υπάρχουν μέσα σε αυτές.
1. ΘΕΛΟΥΜΕ ΠΛΗΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΛΑΟ ΜΑΣ
Πιστεύουμε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι υπεύθυνη και υποχρεωμένη να παρέχει σε όλο το λαό σταθερή εργασία και εγγυημένο εισόδημα. Πιστεύουμε ότι, αν οι αμερικάνοι επιχειρηματίες δεν δώσουν σε όλο το λαό πλήρη εργασία, τότε η τεχνολογία και τα μέσα παραγωγής θα πρέπει να παρθούν από τα χέρια τους και να δοθούν στις κοινότητες ώστε ο λαός να αυτοοργανωθεί και να παρέχει εργασία και υψηλή ποιότητα ζωής σε όλους.
2. ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΕΣ.
Πιστεύουμε ότι αυτή η ρατσιστική κυβέρνηση μας έχει ληστέψει, και τώρα απαιτούμε το ληξιπρόθεσμο χρέος των 40 στρεμμάτων και των δυο μουλαριών. Τα 40 στρέμματα και δυο μουλάρια είχαν υποσχεθεί στον λαό μας από τις τότε κυβερνήσεις σαν αποζημίωση για την εργασία των σκλάβων και τις μαζικές δολοφονίες των Μαύρων. Θα δεχθούμε την πληρωμή σε χρήματα που θα διανεμηθούν στις πολλές κοινότητές μας. Ο Αμερικάνος ρατσιστής έχει συμμετάσχει τη μαζική σφαγή των 50 εκατομμυρίων Μαύρου λαού μας .Έτσι, θεωρούμε ότι αυτό είναι το λιγότερο που μπορούμε να απαιτήσουμε.
3. ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΗ ΣΠΙΤΙΑ, ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΟΝΤΩΝ
Πιστεύουμε ότι αν οι ιδιοκτήτες της γης δεν παρέχουν αξιοπρεπή καταλύματα στις Μαύρες και καταπιεσμένες κοινότητες μας, τότε η γη και οι οικισμοί θα πρέπει να δοθούν σε κολεκτίβες έτσι ώστε ο λαός των κοινοτήτων μας να φτιάξει, με τη βοήθεια της κυβέρνησης, αξιοπρεπή σπίτια για όλους.
4. ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΟ ΜΑΣ, ΠΟΥ ΝΑ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΙΝΗ ΦΥΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΗΚΜΑΣΜΕΝΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ. ΘΕΛΟΥΜΕ ΠΑΙΔΕΙΑ ΠΟΥ ΝΑ ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ.
Πιστεύουμε σε ένα σύστημα παιδείας το οποίο θα δίνει στο λαό μας τη γνώση του εαυτού του. Αν δεν έχεις γνώση του εαυτού σου και της θέσης σου στη κοινωνία και στον κόσμο, τότε έχεις λίγες ελπίδες να μάθεις κάτι άλλο.
5. ΘΕΛΟΥΜΕ ΠΛΗΡΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΥΡΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΟΥΣ
Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση πρέπει να παρέχει , χωρίς χρέωση, για το λαό, εγκαταστάσεις οι οποίες όχι μόνο θα θεραπεύουν την ασθένεια μας, οι περισσότερες από τις οποίες είναι αποτέλεσμα της καταπίεσης μας, αλλά θα αναπτύσσει και προληπτικά ιατρικά προγράμματα τα οποία να εγγυώνται τη μελλοντικά μας επιβίωση. Πιστεύουμε ότι μαζικά προγράμματα παιδείας για την υγεία πρέπει να αναπτυχθούν για να δώσουν σε όλους τους μαύρους και καταπιεσμένους πρόσβαση σε ανεπτυγμένη επιστημονική και ιατρική πληροφόρηση, έτσι ώστε να μπορέσουμε να παρέχουμε στους εαυτούς μας σωστή ιατρική φροντίδα και προσοχή.
6. ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΟ ΑΜΕΣΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗΣ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΥ ΛΑΟΥ, ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΓΧΡΩΜΩΝ, ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ.
Πιστεύουμε ότι η ρατσιστική και φασιστική κυβέρνηση των Η.Π.Α. χρησιμοποιεί εσωτερικές υπηρεσίες για να κάνει πράξη την καταπίεση απέναντι στο μαύρο λαό, και άλλους έγχρωμους και φτωχούς ανθρώπους στις Η.Π.Α. Πιστεύουμε ότι είναι δικαίωμα μας λοιπόν να υπερασπιζόμαστε τους εαυτούς μας απέναντι σε τέτοιες οπλισμένες δυνάμεις και ότι όλοι οι μαύροι και καταπιεσμένοι θα πρέπει να είναι οπλισμένοι για την αυτοάμυνα των σπιτιών και των κοινοτήτων μας απέναντι σ’ αυτές τις φασιστικές αστυνομικές δυνάμεις.
7. ΘΕΛΟΥΜΕ ΑΜΕΣΟ ΤΕΛΟΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ
8. Πιστεύουμε ότι οι διάφορες συγκρούσεις που υπάρχουν ανά τον κόσμο απορρέει άμεσα από την επιθετική επιθυμία του κύκλου των κυβερνώντων των Η.Π.Α και της κυβέρνησης να επιβάλει την κυριαρχία της πάνω στους καταπιεσμένους του κόσμου. Πιστεύουμε ότι αν η κυβέρνηση των Η.Π.Α. ή οι λακέδες της δεν σταματήσουν αυτούς τους επιθετικούς πολέμους είναι δίκαιο οι λαοί να αμυνθούν με κάθε απαραίτητο μέσο απέναντι στους εισβολείς.
9. ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΥΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΠΙΕΣΜΕΝΟΥΣ ΠΟΥ ΚΡΑΤΟΥΝΤΑΙ ΤΩΡΑ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΗΓΟΡΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ.
Πιστεύουμε ότι πολλοί μαύροι φτωχοί και καταπιεσμένοι κρατούνται στις φυλακές της Η.Π.Α. δεν έχουν δεχθεί δίκαιη δίκη κάτω από ένα ρατσιστικό και φασιστικό δικονομικό σύστημα και πρέπει να ελευθερωθούν. Πιστεύουμε στην απόλυτη διάλυση όλων των απάνθρωπων, κατεστραμμένων ιδρυμάτων επειδή οι μάζες των ανδρών και των γυναικών που φυλακίζονται μέσα στις Η.Π.Α. ή από τον στρατό των Η.Π.Α. είναι θύματα των καταπιεστικών συνθηκών που είναι και ο πραγματικός λόγος της φυλάκισης τους. Πιστεύουμε ότι όταν ένα άτομο δικάζεται πρέπει να του εγγυάται, από τις Η.Π.Α., ενόρκους, δικηγόρους της επιλογής τους, και ελευθερία για αυτούς που φυλακίζονται περιμένοντας τη δίκη.
1. ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΗ , ΨΩΜΙ , ΣΠΙΤΙ, ΠΑΙΔΕΙΑ, ΡΟΥΧΙΣΜΟ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΛΑΪΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.
Όταν, κατά την πορεία των ανθρώπινων γεγονότων, είναι απαραίτητο για έναν άνθρωπο να λύσει τους πολιτικούς δεσμούς με τους οποίους είναι συνδεδεμένος με άλλον ,και αν υποθέσουμε, ανάμεσα στις δυνάμεις της γης, το ξεχωριστό και ισάξιο σταθμό που οι νόμοι της φύσης και ο θεός της φύσης τους ανακήρυξε, σεβασμό στην άποψη της ανθρωπότητας ότι θα πρέπει να διαγράψουν τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτή τη διάσπαση.
http://www.ks-ee.org/?q=node/56
Δευτέρα 3 Αυγούστου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
http://sibilla-gr-sibilla.blogspot.com/2009/08/40.html
ΑπάντησηΔιαγραφή