Mιλώντας με πολλούς νέους και γονείς τα τελευταία 15 χρόνια για θέματα σπουδών, διαπίστωσα ότι υπάρχει μια λανθασμένη εντύπωση στη χώρα μας ότι πρέπει να «τελειώνουμε» με τα πτυχία μας άμεσα. Η κλασική «παραδοσιακή» συνταγή είναι πτυχίο, master, φαντάρος (οι άνδρες) και δουλειά. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι να σπουδάζουμε όταν «πρέπει» και όχι επειδή έτσι συνήθως γίνεται. Με τον τρόπο αυτό φτάσαμε στο κλασικό τρίπτυχο «σχολείο - πτυχίο και master». Το αποτέλεσμα; Χιλιάδες Ελληνες να παίρνουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών από την Ελλάδα ή το εξωτερικό και ο μέσος όρος ηλικίας αυτών να είναι 25 ετών. Το παράδοξο είναι ότι 80% αυτών των πτυχιούχων δεν έχουν προϋπηρεσία, ενώ οι εταιρείες ψάχνουν για πτυχιούχους με προϋπηρεσία. Ουσιαστικά ανεβάσαμε τον πήχυ στην Ελλάδα στα ακαδημαϊκά προσόντα, αλλά δημιουργήσαμε προβλήματα ανεργίας όχι μόνο λόγω οικονομίας ή κρίσης, αλλά λόγω του ότι οι υποψήφιοι για την αγορά εργασίας δεν δέχονται να εργαστούν σε «χαμηλές» θέσεις εργασίας, να κάνουν φωτοτυπίες ή καφέδες για τον προϊστάμενο, αφού έχουν master...
Το master παραμένει ένα «φετίχ» του Ελληνα υποψηφίου, ακόμη κι αν τελικά δεν χρησιμοποιηθεί στην καριέρα του. Το θέμα είναι να καταλάβουμε όλοι ότι η γνώση δεν σταματάει ποτέ και ότι πολλά πτυχία απαιτούν επικαιροποίηση ή ανανέωση των γνώσεων για να αντέχουν οι κάτοχοι των τίτλων αυτών στις συχνές και μεγάλες αλλαγές του χώρου τους (π.χ. πληροφορική, λογιστική, διοίκηση). Επίσης, δεν είναι απαραίτητο όλες οι σπουδές να γίνονται με τη μία. Μόνο αν εργαστεί κανείς μπορεί να καταλάβει τι θέλει και τι πραγματικά μπορεί να του προσφέρει ένα μεταπτυχιακό. Το σημαντικό είναι να καταλάβουμε οι ίδιοι «τι δεν ξέρουμε» και όχι να σπουδάζουμε όταν δεν ξέρουμε τι μας λείπει.
*Ο δρ Κων. Κυρίτσης είναι Head της PwC Academy by PricewaterhouseCoopers και ιδρυτής του www.studysmart.gr και εκπαιδευτικός σύμβουλος.
Δευτέρα 3 Αυγούστου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου